Galerie, downloady, témata, ... jednotlivých uživatelů

Moderátoři: martin_100, Globe, Chomuťák, BajlachVT, tatracyber

Odpovědět
jose rabano
Příspěvky: 7555
Registrován: ned pro 02, 2018 8:31 am

Re: Prouza88

Příspěvek

Co mám vysledovano jak dojde nivy návěs vždy je jedno kolo nedotaženě.Ja to sice kontrolují.ale tak Tak samo nejsou všechny pneu na 9.Taham jen maďarské schwarzmulery.nic jiného tu nemáme
pát kvě 26, 2023 7:51 pm

153
Příspěvky: 1153
Registrován: stř led 24, 2018 1:42 pm

Re: Prouza88

Příspěvek

Prouza
Už když jsem si přečetl, jak dotahuješ kola (a nejen Ty), bylo mně jasné, že když Ti sem dám utahovací moment, jakým by se to mělo dotahovat, že mi napíšeš, že to takhle děláš pořád a zároveň mně bylo jasné, že to tak budeš dělat i nadále. Nikdy by mně nenapadlo, že by jsi to dělal jinak. Proto jsem Ti napsal, že to je jen můj názor a nikomu ho nevnucuji.
Jestli máš teď dobrého majitele firmy, tak ho popros, jestli by vám nekoupil násobič momentu (stačí jeden na firmu) a tím ty kola dorveš takovou silou, že opravdu povolit nepůjdou jinak, než zase tímto jednoduchým přístrojem nebo si pořiď nějakou delší silnostěnnou trubku, která se neohýbá. Bude to sice těžší, ale v těch tunách, co vozíš se to už ztratí. :D :D :D

Vejr
Pokud chceš vědět od kdy se používá bláto 8,8 na kolové šrouby (štefty), tak Tě mohu ujistit, že minimálně od roku 1966, od kdy to mohu doložit, ale pravděpodobně se to používalo už dříve, jen já to nevím jistě. Jen tak pro zajímavost, např. Škoda 706 RTS měla celkovou hmotnost 15 tun a každé kolo bylo uchyceno pouze 6 šrouby M16 s normálním závitem a jednou obyčejnou matkou, předpokládám ze stejného materiálu a utahovalo se to obyčejným "kolovrátkem", který měl páku, odhadem, tak do 40 cm a to si myslím, že to bylo asi kratší. Mohu Ti sem dát foto. Materiál těchto šesti šroubů na jedno kolo byl 12 020.1. Šrouby nebyly kované, ale obráběné.
V roce 1966 se začala vyrábět řada MS, která měla nápravy z typu RT a ostatní už bylo jako v typu MT a zjistilo se, že už uchycení kol nevyhovuje a přešlo se na nové nápravy a od té doby měl typ MT tolik šroubů na kole, co se používá dodnes a zároveň se přešlo na jejich materiál 12 050.
Až někdy po roce 1991(?), když sem vtrhli Němci a začaly se používat německé normy se přešlo na materiál se značením 40Cr a 45#. Materiál 40Cr je asi o 50% dražší než 45#, proto se používá méně. Co se používalo za materiál do té doby jinde nevím, nepřišel jsem do styku s jinými auty než s Liazem, až na výjimky.
Samozřejmě třeba např. na dakarské vozy se používaly kolové šrouby pevnostní třídy 12.9 a pevně věřím, že se to používalo i na jiných autech.
V roce 1996 jsem koupil z Německa starší Mercedes a protože měl ty šrouby ve stavu v jakém byly, chtěl jsem je vyměnit a prodejce Mercedesu v Německu mi řekl, že šrouby pro Mercedes se vyrábí v Čechách. Zapátral jsem, našel jsem, kdo je vyrábí a dověděl jsem se z jakého jsou materiálu i technologii výroby.
Jen dodám, že v současné době v automobilovém průmyslu jde hlavně o peníze, tak, že se používají co nejlevnější materiály, ale bezpečnost musí být zachována. Doba předimenzovaných strojních konstrukcí skončila a na konci 90. let a od té doby se šetří po desetihaléřích u každého výrobku. Proto možná ten Mercedes používá materiál 8.8 na kolové šrouby, protože to bezpečnosti vyhovuje a je to lacinější než materiál 10.9 nebo12.9. Jak je to v současné době u osobních aut netuším.

Omlouvám se všem za dlouhé psaní, které překračuje účel tohoto fóra, ale třeba to bude někoho zajímat.

Omlouvám se i Prouzovi za zneužití jeho vlákna a zároveň mu přeji (pokud už v předstihu slaví, počasí na to je) všechno nejlepší. A na to přetažení kol se o víkendu vykašli, nech to až na pondělí. :D :D :D
sob kvě 27, 2023 7:32 am

Prouza88
Příspěvky: 6813
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Prouza88

Příspěvek

Já slavim devětadvacátýho a eště dubna, ale beru :lol:

Násobič momentu mám, dokonce třírychlostní, bo to de napojit i jen na tu kličku 8)
Obrázek

Jen pište, ničemu to nevadí, jen začínám mít strach, že mi to tu správce přejmenuje na "Pokec u chytrolína" :D

K těm kolům, věčná debata, mazat/nemazat, přetahovat/nepřetahovat..

Mám takovej dojem, a asi nebudu sám, že kdybych to utáh dle příručky a po 50km to přetáh momenťákem ještě jednou, na řekněme 650Nm dle Scanie, což je 65kg na metrový trubce, tak po měsíci ježdění začnu pozorovat cvakání, vibrace a pak mizící matky :think:

Jestli pak inženýr počítal s tym že se ty matice opakovaně a že taky vzrůstá míra opotřebení.. Např.. Dostanu nový auto, nový disky, nový šrouby, všecko tip ťop čistý, pak asi 650Nm momenťákem stačí, bo ten šroub opravdu natahuju danou silou :think: Po třech letech pak nemužeš kolo odlepit od náboje.. Jénže pak přide takovej Prouza, veme 5ti letý auto, kde se sundavaj kola 3x do roka, závity omlácený, orezlý, disky náboje to samý, vživotě to neočistíš dokonale a když to dorvu na 650Nm, tak už jen jak de závit těžko, vidim že to nemuže stačit, bo kolikrát de závit tak těžko, že 650Nm tam máš a eště není ani matka u disku :lol:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
sob kvě 27, 2023 8:15 am

Uživatelský avatar
4215
Příspěvky: 4531
Registrován: ned lis 02, 2008 9:32 pm

Re: Prouza88

Příspěvek

Ten násobič momentu. Jako dobrá věc na povolování, to člověk někdy žasne jakou to má sílu, ale na utahování??? To bych se bál, že ten šroub utrhnu ani to nebudu cítit.
Asi nejlepší by bylo s sebou vozit ten momentový klíč, co mají v pneuservisech, ale ten se nikam nevejde. I když všechno jde. :) :) :)
Jeho poslední slova byla. To stihneš.
sob kvě 27, 2023 8:56 am

Prouza88
Příspěvky: 6813
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Prouza88

Příspěvek

Momentovej klíč su já a metr trubka :lol:
Momenťák mam doma, jako velkou ráčnu.. V manuálu bylo, že to musiš dycky nastavit, utáhnout a zas nastavit na nulu ten klíč, jinak se to tam vytahá a nebude to přesný :roll:

Já s tym utahoval klanice, nebo trhal šrouby :mrgreen:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
sob kvě 27, 2023 9:01 am

153
Příspěvky: 1153
Registrován: stř led 24, 2018 1:42 pm

Re: Prouza88

Příspěvek

Omlouvám se, nějak se mi to v té hlavě popletlo, ale na to mám už nárok.
Mám už přeplněný hardisk a když chci něco do hlavy dostat, musím něco vymazat. Tentokrát jsem vymazal jen ten duben a v hlavě mně zůstalo jen toho 29. a já si k tomu přiřadil květen. Teď jsem si to datum Tvého narození ověřil na katastru, jestli mne "nekulíš" a máš pravdu, je to duben. Tak se ještě jednou omlouvám, a doufám, že už mi to zůstane na tom hardisku správně. Ale Ty stejně něco o víkendu popiješ, tak to bude jako oslava měsíc po narozeninách.

Pokud máš ten násobič momentu, tak proč vyhrožuješ 120 kg na metrové ohnuté trubce?

S tím opotřebováním šroubů a matic Ti dávám za pravdu. Někde mám uloženou tabulku jak to s tím opotřebováním je a jestli mě paměť nešálí, tak tam vychází, že, tuším, po 40 demontážích a montážích, když se to přetahuje, by se měly ty šrouby a matky vyměnit. U toho čísla 40 si nejsem jistý, možná je to dříve. Pokud to najdu, dám Ti to sem. Ještě dodám, že nejvíc to závisí na tom, jestli tu matku šroubuješ vždy na stejný šroub. A to asi ne. Mě jednou jeden starý praktik před léty ukazoval jak to dělat.
Při demontáži první matky očistím čelo šroubu třeba nasliněným prstem a pak si rovnám matky tak, jak je sundávám. A v tom pořadí je tam zase dávám. Tím předejdeš tomu, že pokud je ten závit trochu natažený, nepoškodíš tím jiný šroub nebo matku. Znáš to, z jednoho šroubu tu matku stočíš v pohodě rukou a na druhý šroub ji musíš dávat klíčem už od začátku.

A k těm 5 letým autům. To je jednoduché, musíš u firmy vydržet nějaký čas a budeš dostávat i nová auta, tedy pokud jsi u firmy, která nová auta kupuje a nekupuje jen ta starší "lehce" ojetá s půl milionem najetých kilometrů.
sob kvě 27, 2023 9:03 am

jose rabano
Příspěvky: 7555
Registrován: ned pro 02, 2018 8:31 am

Re: Prouza88

Příspěvek

Nasobic je kokotina .máš bodybulding z let.drep 200 kg plus.neni třeba nic nenasobit.Staci to bohatě ty dva nádstavec u volva pod maskou až to zapruzi je to death.(osobak 145 kg bench).a po 50km to určitě neutahnes jak to táhne Maďar od Balatonu do Bohumína kde je zn.servis schwarzmuler a je to 500 km cca .Jak říkám vždy jsem objevil volný šroub u nového
sob kvě 27, 2023 12:04 pm

Prouza88
Příspěvky: 6813
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Prouza88

Příspěvek

Já vám budu muset tu mou trubku ukázat :lol:
Sestává ze tří částí, klíče a dvou stejných 50cm dílů.. Teoreticky by šlo na to napojit i to moje nechvalně známé koště :D Ovšem pozor, nejde jen tak o ledajakou trubku, mám ju speciálně naohýbanou, to musíte vidět :lol:

153: Nikdy sem to nezažil, až kolega, cca půl roku z5 mi říkal jeho zážitek z výměny pneu se šéfem.. Šéf hódně stará škola a zdrbal kolegu že poházel matky a nedává je jak je sundal :lol: No máme z něj prdel, pokaždý když de něco dělat :D

Jožo, kurňa, nějak mi mizí forma, 120kg na benč sem asi nedal, kilo jo, to samý na dřep ale to už nebude pravda.. 35 a síly mne opouští :think: Holt mám hodně najeto :mrgreen:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
sob kvě 27, 2023 8:26 pm

Derek88
Příspěvky: 177
Registrován: pon bře 28, 2011 10:31 pm
Bydliště: Vysočina

Re: Prouza88

Příspěvek

Možná trochu mimo, ale když mi naposledy bouchlo kolo a dojel servis(není kam dát rezervu), tak se strašně divil, že nechci krytky z5 na kolo a budu si to po nějakých km přetahovat, prej "tohle už sem dlouho neslyšel"
ned kvě 28, 2023 10:28 am

jose rabano
Příspěvky: 7555
Registrován: ned pro 02, 2018 8:31 am

Re: Prouza88

Příspěvek

U nás to je tak že jak dělají kolo na dílně .nebo brzdy.to je jedno.nikdy to nedá krytky zpět.Da ti je do sáčku na schody třeba.To pak i největšího lempla napadne že se něco dělalo a přetáhne si je.Jednodiche a geniální
ned kvě 28, 2023 12:15 pm

Prouza88
Příspěvky: 6813
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Prouza88

Příspěvek

To řikam furt, neska je šofér a servisy na "takový" úrovni, že auto ze servisu má jít tak, abys na to nemusel sahat, max kontrolovat, tzn. v případě kol, vemu klíč a zkusim tři matky, ostatní vemu vizuálem jestli to nechodí a čau.. Jak s těma matkama hnu, patří jim omotat tu samou trubku kolem krku :think:
To samý to jejich PŘETÁHNI, to bych ho přetáh že... To si to mužu vyměnit sám :doh:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
ned kvě 28, 2023 2:56 pm

jose rabano
Příspěvky: 7555
Registrován: ned pro 02, 2018 8:31 am

Re: Prouza88

Příspěvek

Co se vztekas ?taky nevím proč to nekde píšou křídou jak dementi.stejne to nikdo necte a jak kola upadnou je to vždy tvá vina máš si to zkontrolovat .píšeš přece Dodk každé ráno do stazky:-)
ned kvě 28, 2023 4:28 pm

Prouza88
Příspěvky: 6813
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Prouza88

Příspěvek

Ale nestekám ale, víš sám že nejvíc dokáže vytočit, když ti neumětel v dílně něco vymění a ty pak stojíš 400km vedle, bo zapoměl utáhnout šroub :doh: To bys ho zlomil vejpůl a eště přeložil :doh: A pak eštè slyšiš no bóže, jedom tam nedal podložku.. kurňa ale tobě mohl uletět návěs a vzít 15 lidí :wall:
Pohoda, takovejch jako ty máme, že :doh:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
ned kvě 28, 2023 4:35 pm

jose rabano
Příspěvky: 7555
Registrován: ned pro 02, 2018 8:31 am

Re: Prouza88

Příspěvek

U nás ke asi vše jinak jak to čtu..Ještě jak ti řeknu že jak mi nepodepise stazku Petr.Majitel .před odjezdem.do kolonky podpis garážmistra.nebo Bohuš mechanik.nikam nejedu v podstatě.On svým podpisem potvrdil že auto obhlídl zkontroloval atd.Tudiz třeba pokuta za sjetou gumu jde za ním.I když je auto téměř nové teda .a rezervu už novozime nikdo
ned kvě 28, 2023 6:44 pm

Prouza88
Příspěvky: 6813
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Prouza88

Příspěvek

Neska mě vzal nějakej moribundus, v krku jak kdybych spolkl rašplu.. Moja řikala dej si něco ledovýho do krku a nějakou medicínu :think:

Obrázek


Jednu ledovou dvanáctku a pak přejdem na Rychlou Univerzální Medicínu, snad sem se dle jejího návodu trefil :mrgreen:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
pon kvě 29, 2023 5:59 pm

Odpovědět

Zpět na „Uživatelská sekce“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů