Hurvajs
Napsal: sob led 06, 2007 7:13 pm
Ahoj chlapci, nenapadlo mě, že na LIAZovské sajtně objevím taky pokec o Erenďácích. Jsem rád, že ještě existují taky takoví nadšenci, jak tady čtu. Ale jak tak čtu, tak taky zjiš?uju, že k vám píšu z tý "druhý strany", na kterou se tu povětšině jen nadává. Jo, jo, jsem zrovinka jeden z těch, co mají a nechtějí prodat...
Já jsem toho svýho Hurvínka (jak se v 50-tých letech autobusům RND říkalo) koupil někdy v roce 1985, bez sedaček, už přetypovanej na obytňák. Poctivě každý rok na technickou a během let párkrát na vodu a tak - pět kánojí na zahrádku na střechu, pár rodin a ještě občas nějaký děcka navíc dovnitř a jelo se (jednou dokonce asi 20 dětí - protože počet míst se mínil pro osoby nad 15 let, do té doby byly děti "na váhu" - tj. do tří tun živého masa...).
Jezdilo se vesele, parkovalo se ve městě na ulici a nebyl problém. Žralo to 13/100 a to mi už nikdo neuvěří, při optimální cestovní rychlosti 55km/h. Až do listopadu 1989. Ne že bych přivolával "zlaté rudé časy" - ani náhodou! Ale zvířata najednou jako by se utrhly ze řetězu. Já to nepochopím, za co se ti lidi mstili - asi za to, že ten autobus vyrobili v komunistický fabrice v padesátých letech??
Oa té doby to bylo skoro na denním pořádku - tedy cca 2x do měsíce - vymlácená světla, vymlácená okna, vykradený vnitřek. Znamenalo k němu každý den chodit a každé rozmlácené okno okamžitě zadělat, jinak z toho byl do druhého dne šrot.
A aby toho nebylo málo, tak zrovna pojiš?ovny zvedly povinný ručení asi na 6000 (teprve později zavedly slevy pro vozy staršího data výroby...) A já blbec platil, i když jsem ten rok s tím jel už jen jednou - 100km. Drahá cesta...
Odjel jsem s tím totiž na vesnici - na vlastní pozemek, který jsem tak zdědil - a skutečně to trvalo asi 2 roky, než se ta lůza nějak dostala i tam. Zrovna na velikonoční pondělí - jak se asi tak dobře "oslavuje" - vymlácená totálně všechna okna, vymlácené budíky, ve střepech na podlaze ještě rozbité flašky a to vše polité dvěma 10kg kýblema barvy, připravenými na nátěr. Zkázu dovršili nějaký "ekologové", kteří vyštípali všechny měděné kabely a trubičky do sběru. A to krátce před tím, než jsem se s tím chtěl vrátit zase do města a jít na technickou...
Může mi mít někdo za zlý, že mně už došly síly i nervy - o prachách nemluvě - a už jsem s tím na technickou nešel? Dalj jsem dohromady jen nejnutnější a půjčil to kamarádovi - umělcovi na různé happeningy. Nejezdím s tím, ale povinné ručení za to jako blbec platím, abych nepřišel o velký techničák a o SPZ. Jen ještě tak jednou za pár let mu dám cucnout z kanystříku nafty, natočím to a ujedu s tím pár metrů sem a tam, aby si neodvyknul jezdit...
Takže za tu dobu, co to stojí venku (už jsem sehnal místo v ohradě, hlídané vlčákem), za mnou přišlo pár lidí, abych to prodal - ale divíte se, že celý ty roky říkám, že ne? Ale ten poslední chlap, co tu byl, mě už napůl zlomil. Tlačí na mě jak buldozer.
Bude se mi po Hurvínkovi stýskat... věříte?
Já totiž nebyl z těch veteránistů, kteří musí mít každý čudlík origoš a pak to celý rok pucují ve stodole, aby s tím jednou za uherák vyjeli na nějaký sraz. Mě bavilo dokazovat, že prostě 50 let starý stroj dokáže pořád ještě brázdit silnice a odvádět těžkou práci - a to ještě ekologičtěji než všechny dnešní stroje. Nevěřivcům jsem to demonstroval tím, že jsem dýchal přímo z výfuku - ten komůrkový pomaloběžný systém měl totiž naprosto dokonalý spalování! Ten prostě v největším kopci ani nezakouřil - jen čistý CO2 a vodní pára...
Kychot
P.S.: Můžete mi poslat kontakt na toho chlápka, co to umí renovovat? Uvažuju ještě i o tom, že si to nechám od někoho udělat, když na to sám nemám čas a energii.
Motoricky je to celkem v pořádku, ale ta plechařina by už trošku potřebovala...
příspěvek porušoval pravidla upravil_Olda
Já jsem toho svýho Hurvínka (jak se v 50-tých letech autobusům RND říkalo) koupil někdy v roce 1985, bez sedaček, už přetypovanej na obytňák. Poctivě každý rok na technickou a během let párkrát na vodu a tak - pět kánojí na zahrádku na střechu, pár rodin a ještě občas nějaký děcka navíc dovnitř a jelo se (jednou dokonce asi 20 dětí - protože počet míst se mínil pro osoby nad 15 let, do té doby byly děti "na váhu" - tj. do tří tun živého masa...).
Jezdilo se vesele, parkovalo se ve městě na ulici a nebyl problém. Žralo to 13/100 a to mi už nikdo neuvěří, při optimální cestovní rychlosti 55km/h. Až do listopadu 1989. Ne že bych přivolával "zlaté rudé časy" - ani náhodou! Ale zvířata najednou jako by se utrhly ze řetězu. Já to nepochopím, za co se ti lidi mstili - asi za to, že ten autobus vyrobili v komunistický fabrice v padesátých letech??
Oa té doby to bylo skoro na denním pořádku - tedy cca 2x do měsíce - vymlácená světla, vymlácená okna, vykradený vnitřek. Znamenalo k němu každý den chodit a každé rozmlácené okno okamžitě zadělat, jinak z toho byl do druhého dne šrot.
A aby toho nebylo málo, tak zrovna pojiš?ovny zvedly povinný ručení asi na 6000 (teprve později zavedly slevy pro vozy staršího data výroby...) A já blbec platil, i když jsem ten rok s tím jel už jen jednou - 100km. Drahá cesta...
Odjel jsem s tím totiž na vesnici - na vlastní pozemek, který jsem tak zdědil - a skutečně to trvalo asi 2 roky, než se ta lůza nějak dostala i tam. Zrovna na velikonoční pondělí - jak se asi tak dobře "oslavuje" - vymlácená totálně všechna okna, vymlácené budíky, ve střepech na podlaze ještě rozbité flašky a to vše polité dvěma 10kg kýblema barvy, připravenými na nátěr. Zkázu dovršili nějaký "ekologové", kteří vyštípali všechny měděné kabely a trubičky do sběru. A to krátce před tím, než jsem se s tím chtěl vrátit zase do města a jít na technickou...
Může mi mít někdo za zlý, že mně už došly síly i nervy - o prachách nemluvě - a už jsem s tím na technickou nešel? Dalj jsem dohromady jen nejnutnější a půjčil to kamarádovi - umělcovi na různé happeningy. Nejezdím s tím, ale povinné ručení za to jako blbec platím, abych nepřišel o velký techničák a o SPZ. Jen ještě tak jednou za pár let mu dám cucnout z kanystříku nafty, natočím to a ujedu s tím pár metrů sem a tam, aby si neodvyknul jezdit...
Takže za tu dobu, co to stojí venku (už jsem sehnal místo v ohradě, hlídané vlčákem), za mnou přišlo pár lidí, abych to prodal - ale divíte se, že celý ty roky říkám, že ne? Ale ten poslední chlap, co tu byl, mě už napůl zlomil. Tlačí na mě jak buldozer.
Bude se mi po Hurvínkovi stýskat... věříte?
Já totiž nebyl z těch veteránistů, kteří musí mít každý čudlík origoš a pak to celý rok pucují ve stodole, aby s tím jednou za uherák vyjeli na nějaký sraz. Mě bavilo dokazovat, že prostě 50 let starý stroj dokáže pořád ještě brázdit silnice a odvádět těžkou práci - a to ještě ekologičtěji než všechny dnešní stroje. Nevěřivcům jsem to demonstroval tím, že jsem dýchal přímo z výfuku - ten komůrkový pomaloběžný systém měl totiž naprosto dokonalý spalování! Ten prostě v největším kopci ani nezakouřil - jen čistý CO2 a vodní pára...
Kychot
P.S.: Můžete mi poslat kontakt na toho chlápka, co to umí renovovat? Uvažuju ještě i o tom, že si to nechám od někoho udělat, když na to sám nemám čas a energii.
Motoricky je to celkem v pořádku, ale ta plechařina by už trošku potřebovala...
příspěvek porušoval pravidla upravil_Olda