Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

údržba autobaterií

Příspěvek

tak samozřejmostí by měla být kontrola výšky elektrolitu,dolévá se destilovaná voda,pokavad je znečištěná tak baterku po čase zabijete.při dolévání baterky občas dochází ktomu,že se odšroubuje víčko a bordel kterej je okolo tak napadá do baterky,což jí zase velmi brzo zníčí!
není vhodné přelévat elektrolit nad rysku maxima mohl by při dobití přetéct či při odpařování by mohl víc prskat ven a vubec špatně je když je pod minimem,ničí to desky v baterce a může je nenávratně poškodit
čím častěji se automobil používá tím spíš se elektrolit vypařuje,tím jak se vypařuje,tak v kastlíku na baterky vzniká chemická reakce na povrchu bateriových svorek,a tím se zvětšuje přechodový odpor,takže špatné starty a špatné dobíjení baterie,svorky taky trpí tím že jsou rozežíraný až je možnost že se rozpadnou,proto je třeba nakonzervovat nejlépe kontaktní vazelínou,nicméně stačí i obyč,stačí jemný film potřený štětečkem nemusejí být toho tuny :wink:
je vhodné taky občas baterku očistit,nebot se na ní usazuje odpařený elektrolit a na něj se nabaluje prach,který může převádět napětí a může docházet mezi svorkama k minimálnímu samovybíjení.
při odpojování baterií se vždy první odpojuje -svorka,proto aby ste si klíčem neštrejchli o šasí a nezkratovali ,propojku mezi baterkama nejlépe až na konec
připojení baterií je obráceným postupem a základní pravidlo nenechávat klíče v autě a nebo si nechat otevřené dveře či okno,některé auta se dovedou při připojení napětí zamknout :wink:
při nabíjení baterie by měl bejt nabíjecí proud maximálně desetinu z kapacity baterie,takže třeba 100AH baterie by se měla nabíjet maximálně 10 hodin 10 Ampérama vyšším proudem neni zdrávo.
důležitý je taky dobíjecí napětí vozu,pokavad je nižší tak baterii nedobíjí na 100%kapacity a dochází k sulfataci desek a ke snížení životnosti a pokavad je vyšší tak se baterie ničí,rozvařujou se články a ničí se další elektronika vozu
mělo by bejt v rozmezí 13,3V-15,5V u nákladáku 2x mělo by se měřit při zapnutých světlech a středníma otáčkama
při kratších cestách a dochází k neůplnému dobíjení baterií a není tedy od věci jí dát občas na nabíječku
pokavad dochází na svorkách baterie k napětí nižšímu než 10,5V tak to vede k jejímu nenávratnému poškození,takže takový rozsvícený světla který baterii dovedou vyždímat do mrtě,dovedou starší baterii zlikvidovat hned,novou baterii připraví třeba o rok života,taky záleží jakou dobu bude baterie takhle vyždímaná


Jak zjistím, zda je autobaterie nabitá
Měřením napětí
Baterii ponecháme v klidu, tedy měříme až několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Použijeme voltmetr a změříme napětí autobaterie v klidu. Dále se řídíme dle přiložené tabulky.

Nabití 100% < 12.6V
75% 12.4-12.54V
50% 12.24-12.4V nutné dobít
25% 11.88-12.18 nutné dobít

Měřením hustoty elektrolytu
Baterii ponecháme v klidu, tedy měříme až několik hodin po jízdě nebo nabíjení. Použijeme hustoměr a změříme hustotu elektrolytu. Dále se řídíme dle přiložené tabulky.

Nabití 100% 1.26-1.28 g/cm3
75% 1.24-1.25 g/cm3
50% 1.21-1.24 g/cm3 nutné dobít
25% 1.1.-1.18 g/cm3 nutné dobít

sem si koupit tester baterií tak jsem to poslední dny dost studoval a tak no
a je to ho ještě hodně tak to někdo můžete doplnit,sem se nějak rozepsal a už nemám čas,musím jít něco dělat
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
2x Nissan atleon 210
pát led 18, 2013 12:13 pm

delivio

Tomík

Příspěvek

:clap: :clap: :clap:

Takové příspěvky by měli mít hodnocení a ne se ztratit ve spoustě balastu a kravin.
za sebe dík, že jsi si dal s tím práci a napsal jsi to :hands:
pát led 18, 2013 4:11 pm

fany 3
Příspěvky: 700
Registrován: sob říj 09, 2010 10:52 pm
Bydliště: jižní čechy

Příspěvek

Tomík:dobrá práce :clap: osobně si myslím že schopnej řidič by měl vědět aspon 80% toho co jsi napsal :?: (nebo ne? :lol:)
Pracuji proto abych žil,nežiju proto abych pracoval.
GINAF M 4446-TS
DAF CF 85-460
pát led 18, 2013 5:38 pm

Uživatelský avatar
FR1GTX
účastník zájezdu
Příspěvky: 1272
Registrován: stř pro 29, 2010 6:50 pm
Bydliště: Brno

Příspěvek

Já to vím všechno plus něco k tomu(např.že při delším nepoužívání vozidla se má aku vyjmout a uskladnit v garáži) :)
pát led 18, 2013 6:03 pm

Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

Příspěvek

skladování nových nepoužitých baterií neni extra namáhavé,nesmějí se aktivovat
zato skladování použitých baterií vyžaduje pozornost
pokavad automobil není používán měl by jsi baterii odpojit a to zdůvodu vybíjení,novější auta zní pořád něco čerpají a pak to vede k tomu poklesu napětí a následný sulfataci.nepoužívaná batere by se měla dobíjet každej měsíc
pokavad je baterie plně nabitá tak může být uložena v místech pod bodem mrazu,pokavaď je vybitá tak se elektrolit s kyselinou mění pouze na vodu a může zmrznout a baterie prasknout
a také jim vadí skladování ve vedrech nad 25 stupňů,pak se rychleji vybíjejí


něco o zmíněné sulfataci
Sulfatace je nežádoucí jev vyskytující se u olověného akumulátoru, když je delší dobu – řádově dny – ponechán v nedostatečně nabitém (případně vybitém) stavu. Podstatou tohoto jevu je postupný vznik krystalů síranu olovnatého (PbSO4) na elektrodách. Na rozdíl od původního amfoterního síranu, se vzniklé krystaly zúčastňují přeměn aktivní hmoty elektrod jen ve velmi omezené míře. Následkem toho dojde ke snížení kapacity akumulátoru.

Dalším negativním důsledkem sulfatace je nárůst vnitřního odporu (a snížení vodivosti), který má za následek snížení napětí a proudu dodávaného akumulátorem, zvláště při velkých proudových odběrech.

V případě, že se lze podívat dovnitř akumulátoru, je možné přítomnou sulfataci poznat – projevuje se přítomností bílých lesklých skvrn na elektrodách. Rychlost vzniku krystalů síranu olovnatého závisí na teplotě a míře vybití akumulátoru – s rostoucí teplotou a vybitím rychlost narůstá. Plně vybitý akumulátor při vyšší teplotě (více než 25 °C) výrazně sulfatuje již během jednoho dne; při nižších teplotách, až po více dnech. U akumulátoru, který je vybit jen trochu, výraznější sulfatace nastává asi po třech a více dnech; v chladu po týdnu a více.
a když do ní budete čumět,tak bacha na oči,při nabití a ještě nějákej čas potom to rádo prská elektrolit ven :wink:
2x Nissan atleon 210
pát led 18, 2013 6:35 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

Můj testr je desta diesel.Jak se mi nějaká aku nezdá hned jí šoupnu do desty.Když ani tam nefuguje jde do šmelce.ty výpočty a čísla je zdržují od práce!Nedávno jsem dostal 15 ks čených baterek čssr trarý dobrý vojenský.Už jsem jich oživil 6 ks a drží dobře.Tam je ještě to poctivé olovo a ne ta pěna jako se tam láduje dnes.
pát led 18, 2013 6:41 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11897
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

něco z provozu

Příspěvek

dovolím si Tomika , ještě doplnit....

sice se snažím předpokládat, že to většina profíků ví, ale podle výskytu záhadných lidí s "dlouhým" drátem, pobíhajících po parkovištích, tomu nenapovídá....

rozdělil bych to na pár částí:

-kapacita accu+ výdrž
-odběr z accu + jeho velikost
- dodatečné spotřebiče
kapacita....
v převážné většině máme všichni v autech accu o kapacitě 175-185-225-240 Ah
Ah= ampérhodina , to znamená pokud budeme odebírat stálý proud o hodnotě 1A (amper) baterie nám vydrží onen počet hodin-175Ah vydrží 175 hod...to ale máme accu naprosto vyčerpané bez možnosti nastartování

odběr proudu....(klasika návěs)

základní obrysová světla 4krát 5W+4krát10-15W + návěs 6krát 5-15 W+ nějaký pozičky to máme cca min 110W + pozičky cca 140-150W děleno 25 V máme odebíraný proud 6A krát 10 hodin =60Ah :wink: (třeba noc-nehoda-špatné místo-nutno svítit celou noc)

dodatečné montáže a použití.....

většina řidičů co si zkrášluje auta má i samozřejmě větší odběr z acu díky osvícení-velká úspora je předělání a použití LED-technologie
dále -počítače- konvice-popřípadě televize

dále topení -klima-lednice -měnič 220V

klasické výkendové stání s non-stop provozem topení v zimě.....

měnič-100W-4A
topení (klasika bufík) 2-3A
lednice (přerušovaně-kompresorka)2A
konvice (kafe) krátkodobě 8-10A
pouze zapnuté zapalování(kontrolky svítí-celé auto pod proudem)-cca8-12A

pokud uděláme +- výpočet za 10 hodin, jen topení a měnič (čumění na filmy popř. "sport" :D :D :D ) nám "sežere" za 10 hod cca 70Ah z kapacity baterie min zústatečná kapacita na nastartování se udává cca25% (např man 410 se dokáže "převalit" a chytnout při napětí v acuu 21,7-21,8V )

z tohoto vyplývá, že je bezpodmínečně nutné accu dobíjet a držet tak říkajíc "při životě" zkušení řidič by měl +- vědět kolik ze svého vozu odebírá energie, v jakém stavu (kapacitně) je acuu a určitě nebude "mile" překvapen uprostřed noci studenou boudou-a nefunkčním mrtvým vozem...

dále je třeba pamatovat na to, že s vybíjením accu klesá hustota elektrolytu a tím zárověň stoupá možnost jeho zamrznutí (platí spíše pro teploty pod -15, čím nižší teplota accu, tím víc klesá i jejich kapacita....

je toho určitě hodně co jsem neuvedl či zapomněl.... a každej nemůže vědět vše- tak kdo si není jist-není ostuda se zeptat----
v nynější době je častá činnost kabely------ :D :D

měl bych pro začínající, nebo kdo neměl tu čest několik postřehů..

pokud možno použít kabely odpovídajícího průřezu (tlouštky)

-vždy velký pozor na polaritu ( +a- !!!) i zbytková energie ve vybité accu dokáže prsknout tak že vypálí i oko....
ideální jsou dvě osoby--já osobně připojím napřed mínusy poté + na startované auto -poté jen pro jistotu "škrtnu" o + pól na autě ze kterého energii beru -připojím---

dále záleží jestli auto které startujem má accu na hadry (uplně bez napětí) či potřebuje jen pomoci..pokud je vybito uplně každopádně je lepší nechat vybité acu aspon 5-10 min "orazit" a po té -pokus, pokud máme slabší kabely -vždy nechat chvíli dobít -nestartovat okamžitě-mějme na paměti že startér odebírá v zimě cca600-800A a na svorkách na accu může vzniknout oblouk, který může zcela roztavit a zničit daný pól...

dále jak Tomik zmínil sulfatizace accu ....zcela znehodnotí accu, tento jev se dá odstranit tím, že se elektrolit vylije a acu se naplní peroxidem vodíku---(dosti nebezpečná operace) :D :D v praxi se to ale nedělá, protože , jednak je to neekomické-nebezpečné a výsledek neodpovídá očekávání (acuu se většinou zkratuje odlomenými kousky, které se odlamují za provozu acuu (hnědé) otočením acu seskratují a je hotovo, to jen tak mimo- prodávají se i "zaručené" prostředky na oživení accu jejichž účinnost je velice diskutabilní ( něco podobného jako -naleju 50ml sračky do nádrže a žere to o min 15% míň :valetsesmihy:
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
pát led 18, 2013 6:43 pm

Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

Příspěvek

to je ale ideálně vždy při startování přes kabely nejlepší nechat mrtvé baterie chvíly oživit,neboť dostává strašně naprdel altelnátor vtom voze kterej přijel na pomoc.a to dokonce i tak,že vněm můžou odejít usměrnovací diody. osobní zkušenost :wink:

jinak martin to napsal pěkně,jen je ještě na zamyšlenou,když si někdo řekne že baterky dobije nastartovaným motorem,tak je třeba to nechat skutečně nastartovaný delší dobu,za půl hodiny se to zřejmě nestane,nebot altelnátor na volnoběh takovej proud nedá,a jestliže bude mít baterie tak 200AH tak při 50% vybítí by bylo potřeba dobíjet hodinu 10Ampérama :!: ale to by chtělo poměřit určitý auto kolik dá dobíjecího proudu na volnoběh

při sériovém zapojení batetrií /což je v náklaďákách/ se sčítá napětí baterií ale kapacita ne
při paraelním zapojení baterií se nesčítá napětí,ale sčítá se kapacita baterií
Naposledy upravil(a) Tomik dne pát led 18, 2013 7:34 pm, celkem upraveno 2 x.
2x Nissan atleon 210
pát led 18, 2013 6:56 pm

Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

Karel334

Příspěvek

taky sem to dycky porůznu zkoušel,ale tohle je rychlý a pohodlný,hlavně to změří i vybitou baterii,pozná to,jestli se vyplatí nabíjet nebo ne :!:
jo a jestli máš tyhle starý baterky tak znich pár dobrejch poskládáš,tam se daji ty zalitý články měnit
2x Nissan atleon 210
pát led 18, 2013 7:00 pm

mirazapletal
Příspěvky: 4562
Registrován: pon lis 28, 2011 10:06 pm
Bydliště: Zlín

Příspěvek

Super tema... :-) jen dotaz, mám baterie bez víček, musím se při nabíjení něčeho vyvarovat? U klasických je zásada vždy povolit víčka, jinak můžou i bouchnout ale co s těmahle novýma? Nic nehrozí?
pát led 18, 2013 9:43 pm

Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

Příspěvek

ne,u bezúdržbovejch se nemusí nic otevírat ten roztok je trochu jinej je tam navíc něco co tolik neuvolňuje to vzplynování,tudíž ani neubejvá.nahoře zboku bejvá jen taková dírka a tou to dejchá.,jinak pro to platěji stejný zásady ,spíš by se neměl nechávat vybíjet a když tak co nejdřív nabít

já se dycky strašně bojím manipulovat s baterkama po nabití,jednou jsem jí viděl navlastní oči vybouchnout velkou 150AH tyvole to vám byla taková rána,všude plasty a kyselina.zřejmě byla po nabíjení někdo nandal víčka a asi byli ucpaný,nevím
2x Nissan atleon 210
pát led 18, 2013 9:48 pm

Uživatelský avatar
Witmen
Příspěvky: 1266
Registrován: stř pro 01, 2010 10:20 pm
Bydliště: Uherský Ostroh-Zlínský kraj

Příspěvek

super téma...po hodně dlouhe době něco duležitého a informativního. snad takových temat bude jen přibývat.
pát led 18, 2013 10:12 pm

JiRaY
Příspěvky: 3064
Registrován: sob led 10, 2009 10:22 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Jo,dobrá práce Tomíne,aspoň nějaký téma kde se všichni nerozhádají a nemůžou se sem montovat místní urážeči a poštěváci který jinak zaplevelej každý téma :lol:

Jinak mně trošku vyvedlo z míry to jak jsi psal nevybíjet zbytečně a co nejdřív nabít,nám mistr říkal že každému Aku jednou za čas vůbec neuškodí ho vybít "dosraček" dolít a pak nabít doplna,prý to obnovuje kapacitu,že když se baterka jen udržuje-trošku vybije,pak zas trošku nabije a tak dokola tak vzniká paměťový efekt a pak baterka nemá kapacitu co má mít a proto jednou za čas když už je slabší tak jí klidně" ztrestat startérem" až bude sotva točit a pak teprve na nabíječku a pomalu doplna nabít,tak co je na tom pravdy? 8)
Pražské dodávkář a návěsář

Červený Mercedes Akšrot 1841 s plachtonávěsem
Bílá dodávka Renault Master

Jsem nejrychlejší,vždycky vedu kolonu :-)
sob led 19, 2013 1:02 am

TTNandy
Příspěvky: 880
Registrován: stř lis 09, 2011 8:39 pm
Bydliště: Dubí

Příspěvek

Zdar! :D
Naprosto dokonalá přednáška o baterkách :D Určitě to pomůže mnoha nováčkům.Já bych si ještě dovolil uvézt svoji zkušenost.Pokud jsou baterky(zejména větší,180Ah atd),již starší,zbytečně s nima nemanipulovat.A když,tak opatrně a zbytečně je nenaklánět a ,,nemíchat" s nima.Já jsem se několikrát setkal s tím,že takové starší baterky makaly perfektně.Musel jsem je například vyndat z T148 kvuli opravě kabiny.Sice nejsem žádnej třasořitka,ale při vytahování z kastlíku dojde k náklonu.Tím zamícháte elektrolitem a případný uvolněný kousky letitých desek,případně vysoká vrstva usazeniny vám nekteré desky vyzkratuje.A je hotovo.Při normálním pohybu auta k takovým náklonům nedochází a baterie by vydržela ještě dlouhou dobu,takhle jí prudkou manipulací člověk oddělá hned :D
Také ještě ,,finta z pravěku",kterou mi kdysi poradil táta.Já jí jednou ze zoufalství vyzkoušel na chalupě.Koupil jsem tehdá veterána naftáčka v automatu.Motor měl svoje za sebou,a přes noc přišel mrazík.Já vůl :D si tak řikámže vyzkouším jak na tom je a jdu to ze srandy nastartovat.Samozřejmně jen tak tak,ale nechyt a baterku jsem vymlátil.Pak jsem z hrůzou zjistil že nabíječku jsem zapomněl hodit doma do kufru-a vzhledem k automatu bez možnosti roztažení,a na téměř samotě jsem si vyrobil problém. :D Tak než jsem začal plašit kamarády po mobilu,zkusil jsem fintu od fotra :D Baterku88Ah jsem vyndal,postavil do dětský vaničky,a po vrchní hranu zalil horkou vodou.Nechal jsem jí asi 15minut prohřát.Po zpětným namontování mi málem roztrhla starter a auto okamžitě čaplo. :D
TTN
sob led 19, 2013 8:06 am

Mechoš
Příspěvky: 200
Registrován: čtv úno 04, 2010 4:57 pm

Příspěvek

To měrění hustoty elektolytu ovlivňuje i okolní teplota a pokud si dobře pamatuji tak hodnoty v tab.od Tomika platí při 20 C. A další věc dávejte si pozor při svařování a pálení v okolí AKB aby AKB byly pořádně zakryté v kastlíku - nejen zašroubované zátky, stačí odlítnutá jiskra a ta bomba stojí za to :D . Vlastní zkušenost 1m od baterek se upaloval šroub na rámu a přesto že AKB byly v kastlíku jiskra nešťastně zapadla k baterce.
sob led 19, 2013 10:38 am

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 4 hosti