Stránka 350 z 399

Vstavaný štefty

Napsal: čtv kvě 25, 2023 9:46 am
od Krocan
Prouzič, nemáš na těch kolech vytahaný štefty? Mne už to postihlo a dílňáci mi řekli, že to je z toho, jak to rvu při utahování.

Re: Prouza88

Napsal: čtv kvě 25, 2023 9:58 am
od Prouza88
Nésu zrovna odbornik na metalurgii ale to už je snad historie, dneska ty ocelový šrouby sou jinde a myslim, že by spíš praskly :think: Ikdyž chápu, že když to furt ladim jak liánu, že už vás napadaj i takový věci :lol:

Vytahaný štefty

Napsal: čtv kvě 25, 2023 11:31 am
od Krocan
Hele, mě se to stalo před deseti lety na Mercedesce.

Re: Prouza88

Napsal: čtv kvě 25, 2023 12:36 pm
od Stralis 4P2
Na těch diskách máš otlačený matky, tak jak to bylo namontovaný už dřív. Pak to bylo sundaný a nasazený o trochu jinak, je tam možnost pootočení podle velikosti díry na disku a průměru šroubu o cca 2-3 mm.

Re: Prouza88

Napsal: čtv kvě 25, 2023 3:28 pm
od 153
Volvo používá na šrouby kol materiál stejný jako Mercedes (pevnostní třída 8,8, značení 8 G, mimochodem se ty šrouby vyrábějí v Turnově). A Mercedes používá tyto utahovací momenty:
https://moba.mercedes-benz-trucks.com/t ... de-DE.html
V návodu k obsluze k Actrosu píší, 588 Nm + - 30 Nm.

Pokud máš metrovou trubku a utahuješ to svojí hmotností 120 kg, tak jsou ty šrouby přetaženy o cca 100% a už tam dochází k průtahu materiálu šroubů a deformaci závitů.
Pokud někdo v minulosti měl trubku metr a půl a raději než by to utáhl málo, tak na ní poskakoval (i to už jsem viděl) tak je pravděpodobné. že tam může být to co píše Krocan nebo Stralis.
Pokud někde sundáš kolo v lese (nemusí to být zrovna tam) a pořádně neočistíš dosedací plochy od bláta, což se nečistí ani na dílně (jak se to sundá, tak se to tam dá), tak je také velká šance, že se to povolí, třeba jen jeden šroub, zrovna kde byl nějaký bordel.
Vím, že se v praxi dotahují kola trubkou, čím delší, tím lepší.....
Já vážím tak 85 - 90 Kg, podle toho jak se nasnídám, a nikdy jsem neutahoval kola metrovou trubkou a nikdy se mi kola nepovolila.
To co píšu je jen můj názor a nikomu ho nevnucuji.

Re: Prouza88

Napsal: čtv kvě 25, 2023 7:31 pm
od 4215
Tak jste diskuzi o kolech načali zde, tak se zeptám kolegů, co střídají auta, návěsy. Jak často kontrolujete dotažení kol? Teˇd jsem měl návěs na dílně, měnili kotouče, tak jsem poctivě po 1000 :D :D kilometrech dotáhl, no přešel celou soupravu. Kolega litevec co vedle mě stál, nebo co to bylo, na mě koukal a ťukal si na čelo co dělám. Já na něho koukal, jako pako, co si myslí, však to je normální, nebo snad né??? Prostě by mi to nedalo aby jsem to nepřešel, i kdyby vše bylo O.K. Ale pro ten pocit jistoty. Dělám to pravidelně cca na jaře a na podzim a když mám náladu,nebo vidím kolo na cestě. Proto se ptám, neb jsem přemýšlel, jak bych to dělal, kdyby jsem byl ve firmě jako sof nebo Peter Gasparovič a další.

Re: Prouza88

Napsal: čtv kvě 25, 2023 10:39 pm
od romus145
Stačí fígl, dotáhnout matky a fixou si udělám čárku matky oproti disku. Ty plastové kroužky ti může někdo ukrást nebo přehodit.

Re: Prouza88

Napsal: čtv kvě 25, 2023 11:36 pm
od Prouza88
Stralis, ano, ty disky sou už 15x sundavavý a nandavaný tak sou tam otlaky, ale tohle vypadá jako by se to čerstvě posunulo, bo tam není blato a prach :idea:


153: Někde mam uložený v paměti že to bylo 800Nm, ále nevim to jistě, problém ale je, že ty závity sou dodrbaný, špinavý zrezlý a Nm prostě není správná veličina pro měření dotažení kol :think:
Ono se taky musí utahovat kola jinak na návěsu kterej vozí 8t/nápravu po asfaltu a 15t/nápravu po pařezech a škarpách :D
Taky se mi nezdá, že by tam byly jen 8.8 šrouby, už jen když na to klepnu tak to zvoní hódně kaleně :think:


4215: U Quehenbergera sem to nekontroloval, jen když mi sundávali kola, tak sem to přeběhl, bo to bys mohl při každým střídání jet na TÜV, aby ti řekli co s tym je :lol: Základ byl, když du kolem auta, koukám po něm, pak ti nemuže nic upadnout, to samý za jízdy, poslouchám, né 24/7 rádio na plný kule :wink: Z toho důvodu sem zaházel ty "těžkotruckerský" krytky na matky :doh:

Romus, já mám na to jinej fígl, musíš si vycvičit gumaře, aby to utahoval jak má :idea: K jednomu takovýmu sem jezdil, a tos bral trubku jen pro sichr, hnuls tak s jednou matkou z 10, o kousek, a to sme zase u míry minimálně metr na metrák :mrgreen: Nikdy se nám štefty nenatáhly, a že sme s tym dělali kokotiny.. Pak sem jich taky pár zjebal, že to není utáhlí, jako ujet 150km a pak dát každou matku o otáčku, to není pneuservisák :roll: Navíc sem si u toho většinou byl, dosedací plochy očistil, i díry, a byl pokoj..

Ovšem nedávno sem byl za zelenáče, bo sem nevěděl, že bubny se musej odbrzdit před dotažením, jinak se to zkroutí a pak to kope, a teoreticky to zas přemáhá šrouby :wink:
Pak taky může být problém v tom, že přiletíš do servisu s rudejma kotoučama dorveš to, vychladne to a máš tam 2000Nm :wink:

Ale ty štefty to musej udržet..

Re: Prouza88

Napsal: pát kvě 26, 2023 2:45 am
od jose rabano
Rak.klid se z severuu.Ted start Litvínov .přes nebezpečné Svitavy kde ty operujes .nach Ostrau.Vcera diskuze s lidma od Ktalowetz.V klidu jsem si to obešel ty jejich auta.Nallestena bída.jeden měl 30 let starou cisternu.Druhy byl lepší.jen 15.Kupa šrotu.Oba na rak číslech Melk.Zadne Pardubice .Byl jsem poučen.kdo tam má 750 je extraliga .starý kmen.Pechota má 540.

Re: Prouza88

Napsal: pát kvě 26, 2023 11:02 am
od 153
Prouza
800 N /mm2 je pevnost v tahu u pevnostní třídy oceli 8,8. Možná, že si to pleteš s tím.
Na kolové šrouby se používá ocel 12 050 po staru, nově to je C45# nebo C40Cr. Šrouby na Mercedes se dělají kované v zápustce a povrchově kalené na 33 - 39 HRC, aby zůstala zachována pružnost a šroub se nestal "křehkým". Předpokládám, že stejně jsou na tom i šrouby na Volvo.

Pro protažení šroubu při přetažení je důležitá mez kluzu a ta je u této oceli 640 MPa. Pak už začíná trvalá deformace šroubu, tedy pokud je jeho průměr větší než cca 15 mm. Pokud je průměr menší, dochází ke "stržení" závitu. Ta mez kluzu se ještě snižuje v závislosti na vyšší teplotě a např. při 100°C teploty materiálu je to už jenom 590 MPa a při 200°C je to už jen 540 MPa.
Ještě dodám, že LIAZ se utahoval na 400 Nm.
Je úplně jedno, jestli jezdí auto po asfaltu nebo po škarpách. A speciálně pro Volvo, pokud se dobře pamatuji, tak ve Švédsku a možná i v Norsku a Finsku platilo,
že zadní hnací náprava mohla mít zatížení až 22 tun pro usnadnění rozjezdu třeba v zimě. Proto šlo u těchto aut zvedat zvedací nápravu i při naloženém autě. Ta náprava i kolové šrouby byly určitě dimenzované na toto zatížení + tam určitě byla nějaká rezerva.

Jinak je mi jasné, že i nadále zůstaneš u utahování delší trubkou, stejně jako většina ostatních řidičů a mechaniků.

Re: Prouza88

Napsal: pát kvě 26, 2023 4:51 pm
od jose rabano
Léta páně před 2000 mi má Ukrajině v nějakém kolchozu u Izjum na Lkw liaz 110 mít anhanger panav ustrihlo šrouby .Na dvojmontazi .Během víkend u sme to a Volodou opravily.nemel.kulatinu však .tak vyrval ze země.z plotu.a z toho soustruzil.Vypil se asi kýbl vodky u toho a já navázal druzbu s nějakou Natašou

Re: Prouza88

Napsal: pát kvě 26, 2023 5:31 pm
od 4215
Nm prostě není správná veličina pro měření dotažení kol :D :D :D
Taky uznávám momentový klíč živé váhy 100kg. :D :D :D
S tím fixem dobrý, ale jsem takový blázen, že i když nemusím, tak leštím myju disky. Kolikrát si říkám, že by se vyplatilo šéfovi mi koupit hliník. Ale to bych zase na to sral. Neb když nemusíš, tak mě to asi baví. :wall: :wall: :wall:

Re: Prouza88

Napsal: pát kvě 26, 2023 6:30 pm
od jose rabano
V Anglii má ty šipky na šroubech každé auto

Re: Prouza88

Napsal: pát kvě 26, 2023 6:39 pm
od Prouza88
Jožo tam maj totiž závity levý a povoluje se jim to :lol:

153: Rozdíl nebude v zatížení ale v tom, jak se to kroutí, např. při otáčení tzv. "na pětikoruně", to všecko berou šrouby ten krut :wink: Jinak máte asi pravdu Pane kolego, rači to malinko přetáhnu, bo ten šroub to vydrží, než to mejt dle "příručky" a pak s 60t někde honit kolo, bo malá vůle je sviňa při takovym nasazení :think:

Re: Prouza88

Napsal: pát kvě 26, 2023 6:54 pm
od Vejr
153: od kdy se na kolové štefty používá bláto 8.8 ? Co mám v hlavě tak vždycky 10.9 na osobácích určitě
Jo a stará Liána 100ka měla na jedný straně levý závity, kolega na dráze píchnul a tak to dorval trubkou, že jsem za ním jel s dílenským autogenem :wall: