Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
A jakej závěr je z tý kontroly se už ví ?
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Ano pardon. Ted jsem si to také dočet, že restriktor je přidělaný vlastně přímo na kompresorové skříni. Tím pádem jim netěsní tlaková část. Což je celkem zvláštní... Plnící tlak se přeci měří a neustále jim ho to někde ukazuje. Pokud mají díru v tlakové části sání, tak to musí "vidět" na plnícím tlaku. Vždycky když není dostatek tlaku (boostu), tak se přeci nejdřív kontroluje těsnost potrubí. Až pak se hledají složitější závady. To skoro vypadá, že diagnostika probíhá tak, že se chyby nehledají od nejjednodušších po nejsložitější ale nejdříve u všech ostatních (dodavatel motoru) a když to nezabere, tak teprve u sebe (zástavba motoru).
Nebo že by turbo mělo takový přebytek, že by to "utlačilo" i přes únik?
Nebo že by turbo mělo takový přebytek, že by to "utlačilo" i přes únik?
Filip Nikl
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Což o to, požadovaný plnící tlak to turbo dožene i přes netěsnost na sání, nevýhodou je, že se tím turbodmychadlo zbytečně přetáčí a rapidně se zkracuje jeho životnost. Diagnostika by to měla odhalit porovnáním údajů na MAF senzoru (váha vzduchu) a aktuálním plnícím tlakem, záleží jak moc velkou rezervu mají mezi těmito hodnotami, kdy to ecu vyhodnotí jako závadu... Poznat by to tedy mělo jít na otáčkách turba, ale s tím nemám zkušenost..
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
ono to má zase další aspekt, když je větev za turbem natlakovaná, tak má turbo problém se roztočit po přeřazení, protože jde do odporu. Turbodíra. Řeší se to buď elektronicky ovládaným odfukem - blow off ventil, nebo se turbo udržovalo v otáčkách pomocným hoření paliva ve výfukovým potrubí. Mám pocit, že tohle se dělalo u WRC. Takže nějaká naštělovaná netěsnost může pomoct akceleraci .... pouze teoretizuju.
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
To je u přeplňovaných benzínových motorů, kde je v sání mezi turbem a motorem klapka, kterou reguluješ šlapáním po plynu průtok vzduchu do motoru a tím jeho otáčky. U dieselu je to trochu jinak...
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
s klapkou máš pravdu, ale při změně otáček se diesel zachová podobně. Taky nemůžeš tam pustit tlak jak tě napadne. Stechiometrickej poměr je jenom jeden. Moc chudá směs je horká.
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
U dieselu je to prostě trochu jinak, bylo by to na dlouhou debatu, kterou bych to tady nerad zaspamoval. Ano stechiometrický poměr platí, ale jen do té doby, než se jim z výfuku začne valit překvapení pro Grétu
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Fery je zkrátka pouze navigátor. O autu, chodu týmu, jeho plánech apod. toho moc neví, což dokázal při živákách, kdy se snažil odpovídat na dotazy od fanoušků. Na druhou stranu, každý nemůže vědět všechno. Ale zase když prd vím, tak raději mlčím. Faktem je obrovský rozdíl mezi chováním ruské posádky při kontrole jejich Kamazu K5 vs. BSR.
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
U dieselu nic takového není, pravidla benzíňáku tam neplatí. Neřeší se bohatost směsi, neřeší se detonační hoření, neřeší se správné zapálení směsi (tedy řeší, ale úplně jinak a z jiných důvodů). Bohatost směsi je úplně o něčem jiném. Benzín potřebuje nejlépe 1 tedy optimální poměr, jinak se směs taky třeba nezapálí. Diesel obecně pracuje s chudou směsí tedy přebytkem vzduchu. Tuším, že se směšovací poměr udával 1,2 nebo 1,3. Pokud se číslo blíží k 1 tak to začne černě kouřit, na druhou stranu (1,3 +) to zase netáhne, ale jede to pořád. Tedy vzhledem k principu motoru si u nafty můžeš dovolit tam pustit, co tě napadne.
Z tohoto pohledu se u dieselu dost jednodušeji zvyšuje výkon. Prostě se zvedne plnící tlak a přidá nafta. Čím víc (a kvalitněji v případě nafty) se toho tam nacpe, tím víc koní je. Motor si s tím poradí. Zjednodušeně řečeno. U benzínu toto neplatí.
Další věc je, že dakarský kamion díky Alisonu řadí pod zatížením, tedy při řazení se neubírá plyn. Na rozdíl u benzínů, které mají sekvenční převodovky, kde je potřeba rázově snížit točivý moment. Pilot tedy buď mačká spojku nebo se krátkodobě přerušuje přívod paliva. U kamionu může vzniknout turbodíra, pokud pilot rychle pouští plynový pedál, při řazení ale ne.
Ale zpět k tématu. Děravý sání za kompresorem turba je poruchový stav a nevím co. Bordel mechaniků? Třeba... Žádný pozitivní vliv na chod nebo vlastnosti motoru to nemá. Je jen otázka velikosti té díry, kolik vzduchu tam utíkalo. Ale vzhledem k tomu, že tamtudy prošlo dost vzduchu na to, aby ho bylo dost na udržení volnoběhu motoru, tak to asi zanedbatelná trhlinka nebyla.
Z tohoto pohledu se u dieselu dost jednodušeji zvyšuje výkon. Prostě se zvedne plnící tlak a přidá nafta. Čím víc (a kvalitněji v případě nafty) se toho tam nacpe, tím víc koní je. Motor si s tím poradí. Zjednodušeně řečeno. U benzínu toto neplatí.
Další věc je, že dakarský kamion díky Alisonu řadí pod zatížením, tedy při řazení se neubírá plyn. Na rozdíl u benzínů, které mají sekvenční převodovky, kde je potřeba rázově snížit točivý moment. Pilot tedy buď mačká spojku nebo se krátkodobě přerušuje přívod paliva. U kamionu může vzniknout turbodíra, pokud pilot rychle pouští plynový pedál, při řazení ale ne.
Ale zpět k tématu. Děravý sání za kompresorem turba je poruchový stav a nevím co. Bordel mechaniků? Třeba... Žádný pozitivní vliv na chod nebo vlastnosti motoru to nemá. Je jen otázka velikosti té díry, kolik vzduchu tam utíkalo. Ale vzhledem k tomu, že tamtudy prošlo dost vzduchu na to, aby ho bylo dost na udržení volnoběhu motoru, tak to asi zanedbatelná trhlinka nebyla.
Naposledy upravil(a) filip 90 dne ned led 16, 2022 2:08 pm, celkem upraveno 1 x.
Filip Nikl
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Ale houby, vždyť je to jednoznačně porézním kartonem komisařů FIA přece
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Vzpomínáte si, jak před rokem či dvěma říkal Kocour, že se ho někdo z Kamazu ptal na kompresní poměr jejich Iveco motoru ? Vzpomínáte si, co mu odpověděl ?
Sotnikov ví o motorech asi o dost více, než celá MMT. Problémy s motorem řeší Macíci každý Dakar....
Ignáciovi měnili o dni volna motor, jestli jsem to dobře pochopil. Zřejmě mají auto přenastaveno na chlanou Saudskou Arábii. V poslední etapě to Ignácio málem uvařil a Šikola si dával kurz modlení...
Sotnikov ví o motorech asi o dost více, než celá MMT. Problémy s motorem řeší Macíci každý Dakar....
Ignáciovi měnili o dni volna motor, jestli jsem to dobře pochopil. Zřejmě mají auto přenastaveno na chlanou Saudskou Arábii. V poslední etapě to Ignácio málem uvařil a Šikola si dával kurz modlení...
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Co se týče toho "testu", aspoň z toho co je vidět tak tam strká nějakou tvrdou desku, tim to blbě utěsní. Kdyby měl karton jak tady padlo (nebo kus tlustýho polystyrenu třeba) a přimáčknul ho pořádně myslím že to zdechne. Kdo to někdy zkoušel tak ví že to není zas tak hned. Na druhou stranu, jestli u Kamazu vedle stejná deska fungovala...
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
ono si ten motor pritlaci tu dosku podtlakom, cize tam by som problem nevidel. bezny dieslovy motor udusi aj ruka na snorchli.Kail píše: ↑ned led 16, 2022 7:54 pmCo se týče toho "testu", aspoň z toho co je vidět tak tam strká nějakou tvrdou desku, tim to blbě utěsní. Kdyby měl karton jak tady padlo (nebo kus tlustýho polystyrenu třeba) a přimáčknul ho pořádně myslím že to zdechne. Kdo to někdy zkoušel tak ví že to není zas tak hned. Na druhou stranu, jestli u Kamazu vedle stejná deska fungovala...
ale ked si to spoji clovek s tym, ze im to cely dakar nejde na plny vykon a potom to nevie zhasnut, tak mi to pride divne. ale uprimne neverim, ze by si takuto vec nevsimli. predsalen maju trochu viac skusenosti ako bezny fanusik;-)
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Tak to máš fakt fakt velkou ruku
Re: Dakar 2022 průběh 2. poloviny
Problémy u Macíků mají jednoho společného jmenovatele a to chybějícího závodního inženýra zodpovědného za motor. Když byl, tak nebyl s motorem problém a veškeré provozní závady se velmi rychle zjistily a odstranily. Pro další roky bylo jeho místo obsazeno fotografem.
Že ho stále nemají je vidět z vleklých problémů a taky z toho, že když nejde motor zastavit, tak se volá Kocourovi
Že ho stále nemají je vidět z vleklých problémů a taky z toho, že když nejde motor zastavit, tak se volá Kocourovi
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 0 hostů