Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, Frenky, cuisine
Diky! O zataceni obou naprav vim, ale motor uprostred a brzdy u diferaku jsou pro me novinka. Co se motoru tyce, tak mela byt snad postavena dve vozidla. V jednom mel byt klasicky motor Liaz (to mel byt pry asistencni kamion) a v tom ostrem souteznim mel byt stejny motor, ktery pouzivalo i Perlini, coz byl myslim dvoutaktni Detroit Diesel 92.
ThOmAs
- Samer
- Příspěvky: 2171
- Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
- Bydliště: Hamry nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Ne, ne, ne!
Nikdy jsem o ničem takovým neslyšel, přišlo mi to divný a tak jsem volal na povolaná místa, kde mi řekli, že nic takového se v Liazu určitě nestavělo, nepostavilo a ani na výkresy se nedostalo. Snad možná nějaká skica nějakýho studentíka nebo tak něco, tomu bych ještě věřil...ale jinak mi to přijde jako tisíckrát překroucená povídačka...
Navíc, ciwe, v roce 1995 byly sotva peníze na to, aby se splácalo pár normálních aut a šudlali řadu 400, na takový hovadiny už podle mě ani nebyly peníze...
Nikdy jsem o ničem takovým neslyšel, přišlo mi to divný a tak jsem volal na povolaná místa, kde mi řekli, že nic takového se v Liazu určitě nestavělo, nepostavilo a ani na výkresy se nedostalo. Snad možná nějaká skica nějakýho studentíka nebo tak něco, tomu bych ještě věřil...ale jinak mi to přijde jako tisíckrát překroucená povídačka...
Navíc, ciwe, v roce 1995 byly sotva peníze na to, aby se splácalo pár normálních aut a šudlali řadu 400, na takový hovadiny už podle mě ani nebyly peníze...
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
- Samer
- Příspěvky: 2171
- Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
- Bydliště: Hamry nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Ja jsem tusil, ze je to odsud. To je kniha "Peklo zvane Pariz-Alzir-Dakar" nebo tak neco... a je to urcite podstatne starsi kniha...
Z Liazu je pravda akorat ze motor M2 by byl urcite schopen vykonu 600k ("seriova" varianta mela 400k), co je mysleno tou trinactistupnovou prevodovkou, to nevim. V te dobe byla puvodne planovana Praga 17P140 (nebo jak bylo to oznaceni) uz odzvoneno, mozna je to odkaz na nejakou ranou verzi ctrnactky...
Z Liazu je pravda akorat ze motor M2 by byl urcite schopen vykonu 600k ("seriova" varianta mela 400k), co je mysleno tou trinactistupnovou prevodovkou, to nevim. V te dobe byla puvodne planovana Praga 17P140 (nebo jak bylo to oznaceni) uz odzvoneno, mozna je to odkaz na nejakou ranou verzi ctrnactky...
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
Samer:
Nevím na jaká "povolaná místa" jsi volal, ale ta myšlenka dakarského vozu s motorem DD skutečně existovala. Absolutně netuším, do jaké fáze se to dostalo, pravděpodobně to nepřešlo přes zmíněné stadium nějaké skici, ale určitě to nebylo z hlavy "nějakého studentíka". Ideou o stavbě tohoto vozu se ve sportovním oddělení zřejmě zabývali vcelku seriozně, když ji začali vypouštět i do medií (viz níže). Takže tisíckrát překroucená povídačka to rozhodně není.
Svět motorů, ročník 1993, číslo 44:
Nevím na jaká "povolaná místa" jsi volal, ale ta myšlenka dakarského vozu s motorem DD skutečně existovala. Absolutně netuším, do jaké fáze se to dostalo, pravděpodobně to nepřešlo přes zmíněné stadium nějaké skici, ale určitě to nebylo z hlavy "nějakého studentíka". Ideou o stavbě tohoto vozu se ve sportovním oddělení zřejmě zabývali vcelku seriozně, když ji začali vypouštět i do medií (viz níže). Takže tisíckrát překroucená povídačka to rozhodně není.
Svět motorů, ročník 1993, číslo 44:
!LIAZ 4life!
Přidám se s tou 13 převodovkou. Ta byla vyrobená pro "traktor" ŠT180 (LT230-270?) pro řazení pod zátěží. Mám to z knížky o Liazu-2 díl... Nemohlo by to vycházet z toho
"převodovka Praga 13T110 s možností řazení pod zatížením (byla by tedy vhodná pro zemědělský provoz), ale byl pravděpodobně smontován však jen jeden exemplář v roce 1981 a od dalšího vývoje Praga upustila"
"převodovka Praga 13T110 s možností řazení pod zatížením (byla by tedy vhodná pro zemědělský provoz), ale byl pravděpodobně smontován však jen jeden exemplář v roce 1981 a od dalšího vývoje Praga upustila"
Také si říkám, že takových projektů bylo celkem dost a některých je opravdu škoda, jako třeba tohoto. Nikdo neví, jak by to fungovalo nebo nefungovalo, ale minimálně by to mohl být zajímavý konstruktérský počin. O tom že něco takového mělo existovat jsem se svého času bavil s panem Václavíkem, ale už si nepamatoval detaily. Bylo by celkem zajímavé, kdyby k tomu někde v archivu dohledali ten rozpracovaný projekt
ThOmAs
- Samer
- Příspěvky: 2171
- Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
- Bydliště: Hamry nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Timy: Povolanými místy jsem myslel Karla Václavíka. Opakuji - nic takového se nikdy v Liazu nikdy nestavělo a nepostavilo a jestli se něco takového dělalo, byla to jen nějaká skica a nic víc. Takové auto nikdy nevzniklo a nestavělo se - to je ta hlavní informace, aby se zase něšířily světem bludy o dakarských Liazkách s motorem Detroit. Ne, ne a ne.
Novinový článek nic neznamená, jsou to jen slova, která nedokazují nic konkrétního - to nelze brát vůbec jako důkaz ničeho. Takových kachen už v časopisech bylo... Už jen zmínka o tom, že se konstruktéři rozhodují mezi dvoutaktním nebo čtyřtaktním motorem jasně poukazuje na naivně rané stadium celé věci a nic víc - dvoutakty Detroit jsou vidlicové motory, koncepčně pocházející někde ze čtyřicátých let dvacátého století, zatímco čtyřtakty řady 60, se kterými měl Liaz v té době už nějaké zkušenosti jsou moderní čtyřtakty se vším všudy - tedy dvě zcela odlišné věci provozně, zástavbově, hmotnostně... Zase další blud. Z jedné skicy a nějaké představy je dnes málem auto vyhozené do šrotu....
Jestli ten textik pod obrazkem z knihy odkazuje na nejakou prevodovku z traktoru, to je mozny. Bohuzel, jako vetsinu slozitejsich veci z Pragovky, nic z toho nelze brat prilis vazne. Vsak treba 17ti stupnova prevodovka se taky dostala do prospektu a pritom i ten prototyp fungoval mizerne...
Novinový článek nic neznamená, jsou to jen slova, která nedokazují nic konkrétního - to nelze brát vůbec jako důkaz ničeho. Takových kachen už v časopisech bylo... Už jen zmínka o tom, že se konstruktéři rozhodují mezi dvoutaktním nebo čtyřtaktním motorem jasně poukazuje na naivně rané stadium celé věci a nic víc - dvoutakty Detroit jsou vidlicové motory, koncepčně pocházející někde ze čtyřicátých let dvacátého století, zatímco čtyřtakty řady 60, se kterými měl Liaz v té době už nějaké zkušenosti jsou moderní čtyřtakty se vším všudy - tedy dvě zcela odlišné věci provozně, zástavbově, hmotnostně... Zase další blud. Z jedné skicy a nějaké představy je dnes málem auto vyhozené do šrotu....
Jestli ten textik pod obrazkem z knihy odkazuje na nejakou prevodovku z traktoru, to je mozny. Bohuzel, jako vetsinu slozitejsich veci z Pragovky, nic z toho nelze brat prilis vazne. Vsak treba 17ti stupnova prevodovka se taky dostala do prospektu a pritom i ten prototyp fungoval mizerne...
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
- Samer
- Příspěvky: 2171
- Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
- Bydliště: Hamry nad Sázavou
- Kontaktovat uživatele:
Mluvil jsem s Karlem dneska dopoledne a slíbil jsem, že sem taky něco napíše. Vzpomínal, že existovala nějaká skica ve stylu "De Rooy", ale byla to prý opravdu jen taková prvotní idea, nic do detailu rozpracovaného.
Rozhovory a tisk, to je strašně ošidný zdroj.
Rozhovory a tisk, to je strašně ošidný zdroj.
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: pon čer 17, 2013 9:07 pm
- Bydliště: Mladá Boleslav
Pokusím se napsat pár slov k diskusi o stavbě speciálu LIAZ pro Rallye Paříž-Dakar. Nebudu se vyjadřovat ke skice pana Václava Krále a k novinovým článkům, to už tu proběhlo a myslím, že k tomu není co dodat. Myšlenek na speciál LIAZ vznikla určitě v hlavách konstruktérů i závodníků celá řada, ale nepamatuji se, že by se jakákoliv verze, která by nějak extrémně odbočila od konstrukce sériových aut v LIAZu, stala skutečností. Duchovním otcem všech závodních aut v LIAZu byl vynikající konstruktér pan František Kryštof, který se aktivně konstrukčně podílel jak na stavbě aut pro Dakar, tak i na stavbě tahačů pro okruhy a měl nemalou zásluhu na jejich úspěších. Pan František Kryštof již není bohužel mezi námi, takže není možné se ho vyptat na podrobnosti, nicméně já jsem se osobně s panem Kryštofem setkal a mohu k tomu říci toto. Pro rok 2000 se v Liazu skutečně zabývali myšlenkou na stavbu speciálu pro Dakar, nicméně vznikla pouze kresba nebo chcete-li ideový návrh, který počítal s využitím hliníkové kabiny SKL. Jestli se počítalo s motorem Detroit Diesel nemohu zodpovědně tvrdit, ale vzhledem k tomu, že Liaz motory DD používal v sériové výrobě a také v okruhových tahačích, tak proč by nemohl jeho využití plánovat také při stavbě auta pro Dakar. Další informace k této akci nejsou, ale vzhledem k tomu, že LIAZ v této době měl již vážné finanční potíže je zřejmé, že žádný takovýto projekt nemohl být realizován a domnívám se, že nebyl ani podrobněji konstrukčně rozveden. Zmíněnou skicu přikládám, je to přefocené klasickým fotoaparátem z rýsovacího prkna, nic lepšího k dispozici nemám. KV
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host