Pokec o AETRu, profesních průkazech, pravidlech, zákonech, apod.

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

luhalu
Příspěvky: 15
Registrován: sob bře 01, 2008 3:01 am

Příklad aetru - je takhle možné jet?

Příspěvek

Zdravím, uvedu příklad jízdy a prosím o komentář zda tak se může jet. Dle nadřízeného je to v pořádku ale já si myslím opak.
V neděli v 23:00 vyrazit a zastavit v 2:00 v pondělí ráno. Potom udělat pauzu 9h a odjet 8h jízdy a až po nich udělat 11h pauzu.
Je to možné? Pokud ano kdy měnit kolečko.
Osobně si myslím že na kolečku bude 11h jízdy během 24h a to je už porušení aetru, i když prý ta 1h v neděli se do toho nepočítá. Tak jak tedy to je.[/b]
pát srp 08, 2008 10:38 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11945
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Příspěvek

ve 24 hodinovým cyklu nesmíš začínat dva výkony a je jedno jestli jedeš 9 nebo 10-tku... po 10 hod řízení 11hod pauza ale stejně nesmíš začít dřív než po 24 hodinách od začátku z předešlýho dne
pauzu mužeš rozdělit třeba na 3+9 hod a je jedno v který době ty 3hodky máš ale když využíváš 9 hodinový pauzy ,který němci -někteří nechtějí už uznávat tak pak je ty zkrácený pauzy musíš nahradit viz

http://www.bag.bund.de/cln_010/DE/Home/ ... __nnn=true
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
pát srp 08, 2008 11:21 pm

Uživatelský avatar
Láďa Scania
Příspěvky: 144
Registrován: pát zář 28, 2007 9:01 pm
Bydliště: Brána Sumavy

Příspěvek

Zkracena pauza 9h se uz nemusi nahrazovat.A co se tyka toho 24h useku.Tak kdo z nas dodrzuje AETR uplne do puntiku??Jezdim 18 let a ani jednou jsem pri kontrole nemel problem s tim,ze bych vyjel driv jak za 24h.Proste jedu 9h,v tom mam 45m pauzu,neco vykladka,11h nebo 9h pauza ,podle jak chvatam a mazu dal.A dokonce i Polaci jsou v pohode.Proste podle meho nazoru,kdyz mas v pohode pauzy,tak nikdo neresi 24h casovej usek. :wink:
sob srp 09, 2008 9:37 am

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11945
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Příspěvek

je to možný -já s tím taky problemy neměl ale pár lidí už jo -asi záleží od případu -je to stejně jen obecný :wink:
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
sob srp 09, 2008 9:45 am

Radek_s
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 3270
Registrován: stř čer 13, 2007 11:46 am
Bydliště: Opava - Czech Republic

Příspěvek

Utery u Wroclawi - INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO :lol: jak videl CZ znacku,hned nás bral :) ale to je jedno,stejne sme tam jeli delat 50min pauzu..... chtel kolečka od 4.7.2008 takže za celej mesíc.....no ale pohoda,zadny problem :) dal nam protokol a jedééééééém :)
Streda v nemecku - asi 500m pred parkovistem - KONTROLLER LKW !!! :lol: no pred nama jeste dva osobaci,ty nechal projet a pak už mává tim svym pojebaným pristrojem :) nevadi...pak za nama prisla ženská,celkem pěkná brunetka...tata ji dává pas,ridicak,CMR atd...no a pak rika.... KONTROLLER LKW POLAND ...a dal ji ten papír...se kukla....no a rekla OK a usměv :lol: sme am byli tak 5 min a byli sme pryč :) ale pekna byla....černovláska.... 8)
sob srp 09, 2008 10:22 am

luhalu
Příspěvky: 15
Registrován: sob bře 01, 2008 3:01 am

Příspěvek

Dnes jsem volal do jedné autoškoly v jihlavě, odkázali mě na školitele aetru a ten mi řekl, že od vyhlášky 561/2006 se může v 24h úseku udělat i více výkonů, ale musejí být oddělené pauzou, takže na můj příklad řekl že je ok. Po 9h pauze vložit nové kolečko odjet klidně i 9h jízdy a je to bez problémů. jen si dát pozor potom na maximální týdenní počet odjetých hodin a týdenní odpočinek
sob srp 09, 2008 11:55 am

Uživatelský avatar
Foglik
čelo až na záda
Příspěvky: 1899
Registrován: stř čer 04, 2008 9:41 pm
Bydliště: Přeštice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Když vyrazíš v neděli ve 23h a pojedeš do 2h, potom uděláš 9 hodin pauzu, tak můžeš klidně vyrazit na dalších 9 nebo 10 hodin jízdy(samo že s krátkýma pauzama). Akorát že se tě ty tři hodiny jízdy budou počítat jako jeden denní výkon a tak tě těch zbývajících 6 hodin jízdy do 9 může na konci týdne scházet.
sob srp 09, 2008 12:24 pm

mirasa
Příspěvky: 1361
Registrován: sob kvě 27, 2006 5:11 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvek

Kdybych to někde našel tak to naskenuju,tak ruku do ohně za to nedám.Řeknu to jako pro lidi,pokud odjedeš 4 h uděláš ŘÁDNOUpauzu(což je i 9h) můžeš začít další výkon.S tím že by další jízda neměla být delší a teď mě ukamenujte :lol: než 8.5 h nebo 7.5 h.Pak tam píšou,tímto je možné jet ve 24 h až a teď buď 12.5 nebo 11.5 h.Kdybych neměl dovolenou,došel bych pro to do auta,ale takhle budu muset počkat 14 dní. Dva výkony ve 24 h není problém,a to s těma hodinama si moc nepamatuju,tak pokud to někdo najdete,opravte mně.Jinak takhle jezdím skoro po každém víkendu a zatím nebyl nikdy problém.Protože táhnout z neděle na pondělí 9 h to je pro mně nadlidskej výkon :oops:
Práci čest,rukám klid.
FH 12 420 2000,FH 12 420 2001,FH 13 440 2007,
FH 13 440 2008, Man TGX 440 2009
Teď Béda Trávníček :)
ned srp 10, 2008 12:36 am

Uživatelský avatar
Irys
Příspěvky: 1786
Registrován: ned dub 06, 2008 1:47 pm
Bydliště: Liberec

Příspěvek

Mně to vysvětlili tak, že 24 h cyklus začíná vždy po denním, týdenním odpočinku nebo po dovolené a nemoci tím, že se rozjedeš (nebo nastavíš na tachografu jinou činnost, což ale asi nikdo nedělá). V těch 24 h musí být nepřerušovaná pauza alespoň 9 h (to smí být max. 3x týdně, jinak musí být pauza 11 h). Takže když máš tzv. "výkon" např. 10 h (2x 4,5 h jízda a mezitím 1 h pauza) a uděláš 9 h denní odpočinek, je to dohromady jen 19 hodin, ale po té pauze se ti počítá nových 24 h, které můžeš nebo nemusíš do mrtě využít. Tím se řídím víc než 2 roky a na to mi žádná kontrola neřekla ani slovo.
ned srp 10, 2008 12:54 am

Uživatelský avatar
socoman
Příspěvky: 193
Registrován: ned črc 06, 2008 7:11 pm
Bydliště: Humenné
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

tiez sa mi stalo, ze som musel zacat druhy vykon v priebehu 24h. diky chlapi. tiez som si nebol na istom. kazdy tvrdi nieco ine.
ak mozem este ja otazocku,- kolko krat do tyzdna mozem mat 15h vykon? niekto tvrdi dva, niekto tri, a uz ma jeden presviedcal, ze iba 2 za 14dni (co sa mi zda uplna blbost). :roll:
Ritero Xaperle Bax
ned srp 10, 2008 9:00 am

Radek_s
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 3270
Registrován: stř čer 13, 2007 11:46 am
Bydliště: Opava - Czech Republic

Příspěvek

mirasa píše:Kdybych to někde našel tak to naskenuju,tak ruku do ohně za to nedám.Řeknu to jako pro lidi,pokud odjedeš 4 h uděláš ŘÁDNOUpauzu(což je i 9h) můžeš začít další výkon.S tím že by další jízda neměla být delší a teď mě ukamenujte :lol: než 8.5 h nebo 7.5 h.Pak tam píšou,tímto je možné jet ve 24 h až a teď buď 12.5 nebo 11.5 h.Kdybych neměl dovolenou,došel bych pro to do auta,ale takhle budu muset počkat 14 dní. Dva výkony ve 24 h není problém,a to s těma hodinama si moc nepamatuju,tak pokud to někdo najdete,opravte mně.Jinak takhle jezdím skoro po každém víkendu a zatím nebyl nikdy problém.Protože táhnout z neděle na pondělí 9 h to je pro mně nadlidskej výkon :oops:
My když vyjiždíme v nedeli ve 22 hod,tak odjedeme 4,30 hod a deláme pauzu 9 hod....a neni vubec problem,uz to tak delame asi tak 3 roky a pohoda....takže ............ :wink:
ned srp 10, 2008 9:46 am

Uživatelský avatar
Foglik
čelo až na záda
Příspěvky: 1899
Registrován: stř čer 04, 2008 9:41 pm
Bydliště: Přeštice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Pokusil jsem se to stáhnout z AETRU co mám doma, ale nevím jestli to zrovna řeší tu neděli. Hledal jsem všude možně a nikde jsem nenašel, že bys směl jet v pondělí po 9 pauze jen 7,5 nebo 8,5 hodiny.

Pracovní výkon řidiče:
Týdenní doba řízení nesmí přesáhnout 56 hodin a nesmí být překročena maximální týdenní
pracovní doba stanovená ve směrnici 2002/15/ES (pozn.: tj. 60 hodin celkového výkonu za
týden).
Komentář: Dosud musel jít řidič na víkend po 6 směnách nebo po 56 hodinách řízení, bez
ohledu na jeho celkový výkon. Do AETRového výkonu se nepočítaly hodiny tzv. „ostatní
činnosti“. Od 1.1.2007 se i tyto časy počítají a nesmí se mezi víkendy utvořit více jak 60
hodin veškeré práce celkem. Dlouhá nakládka a vykládka, pohotovost, čekání tak ubírají
možnost využít plné hodiny pro řízení.
7. Přestávka v řízení
Po čtyřech a půl hodinách řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45
minut, pokud mu nezačíná doba odpočinku.
Tato přestávka může být nahrazena přestávkou v délce nejméně 15 minut, po níž
následuje přestávka v délce nejméně 30 minut
Komentář: Nelze už mít přestávky 3x15 minut, ale jen celých 45 minut nebo 15 minut jako
první část a pak 30 minut jako druhou část – ne naopak.
8. Denní odpočinek
Nově se zavádí minimální odpočinek 9 hodin – na dnešní minimální dobu denního odpočinku
8 hodin pomalu zapomeneme. Týká se to jak děleného odpočinku (dnešních 8 + 4 se
nahrazuje 9 + 3 a ty tři hodiny se musí vybrat vcelku), tak souběžné práce dvou řidičů ve voze
(dnešní systém 22 hodin výkonu a 8 hodin společného odpočinku se nahrazuje systémem 21
hodin výkonu a 9 hodin společného odpočinku).

Ve kterýchkoli dvou po sobě následujících týdnech musí mít řidič
- dvě běžné týdenní doby odpočinku nebo
- jednu běžnou týdenní dobu odpočinku a jednu zkrácenou dobu odpočinku v celkové
délce 24 hodin. Zkrácení však musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku
vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po dotyčném týdnu.
Týdenní doba odpočinku musí začít nejpozději po uplynutí šesti 24hodinových
časových úseků od skončení předchozí týdenní doby odpočinku.
ned srp 10, 2008 9:46 am

Uživatelský avatar
Irys
Příspěvky: 1786
Registrován: ned dub 06, 2008 1:47 pm
Bydliště: Liberec

Příspěvek

2 socoman: 15 h "výkon" můžeš mít 3x týdně, protože 3x týdně smíš zkrátit denní odpočinek na 9 h. Pořád se to odvíjí od toho 24 cyklu (15 + 9 = 24) - když děláš nezkrácenou pauzu min. 11 h, máš "výkon" max. 13 h (11 + 13 = 24). Pozor, když zkrátíš jedenáctku třeba jen o 10 minut, už ji musíš brát jako devítku. AETR nezná pojem "výkon" - důležité je mít v těch 24 h natočenou nepřerušovanou pauzu nejméně 9 hodin a dávat bacha, aby to nebylo víc než 3x v týdnu, jinak nejméně 11 h. Není vůbec nutné, aby celý ten cyklus byl na jednom kolečku - důležitější je, abys neměl jednu pauzu na dvou kolečkách (tzn. zakládat kolečko vždy před denním nebo týdenním odpočinkem, aby ta pauza byla vcelku.).
ned srp 10, 2008 9:57 am

Maťas
Příspěvky: 249
Registrován: ned kvě 25, 2008 6:02 am
Bydliště: Carlow(IRL),Brno

Příspěvek

Pojem “denní doba řízení“ se nevztahuje na kalendářní den (časový úsek 0.00-24.00 hod). Je definován jako celková doba řízení mezi dvěma denními dobami
odpočinku. Doba řízení vzhledem k probíhajícímu času “plave“ a běžně může začít v jednom kalendářním dni a pokračovat do dalšího.
Celková doba řízení za období každých dvou po sobě následujících týdnů nesmí překročit 90 hodin. To znamená, že součet denních dob řízení za každé dva po sobě následující týdny nesmí přesáhnout 90 hodin. Nejvyšší přípustná celková doba řízení v jednom týdnu je stanovena jen nepřímo. Nejpozději po šesti denních dobách řízení musí řidič nastoupit týdenní odpočinek. To znamená, že nejdéle po 4x9 + 2x10 = 56 hodinách musí být nastoupen týdenní odpočinek. Doba řízení delší než 4,5 hodiny musí být vždy přerušena přestávkou. To znamená, že denní doba řízení zpravidla sestává z několika dílčích dob řízení, mezi nimiž jsou přestávky. Denní doba řízení nesmí překročit 9, popř. 10 hodin. V rámci jednoho kalendářního dne může být ale celkový součet dob řízení delší než 9 hodin, pokud kalendářní den obsahuje odpočinek. Přestávka v trvání nejméně 45 minut smí být nahrazena kratšími přestávkami, z nichž každá má nejméně 15 minut. Součet dob těchto přestávek musí být nejméně 45 minut. Tyto přestávky musí být vloženy do doby řízení 4,5 hodin nebo zařazeny okamžitě po této době řízení.

2.1. Důležité pojmy
V této kapitole jsou vysvětleny některé pojmy, které nařízení 561 používá či v nepatrné míře upravilo.
Řidič - řidič je chápána jako osoba, která řídí vozidlo, třeba jen krátkou dobu nebo je ve vozidle, aby jej popřípadě v rámci svých povinností mohla řídit.
Přestávka na jídlo a oddech – Zákoník práce ve svých ustanoveních definuje „přestávku na jídlo a oddech“. Tato přestávka trvá nejméně 30 minut a musí ji řidič vykonat nejdéle po 6 hodinách práce. Tato přestávka na jídlo a oddech může být využita i jako přestávka v řízení, pokud se čerpá podle pravidle tohoto nařízení.
Jiné práce – činnosti zahrnuté do pracovní doby mimo řízení vozidla. Patří sem zejména nakládka, vykládka, doba čekání na nakládku vykládku, čištění a údržba vozidla apod. nezapočítávají se zde ovšem přestávky v řízení vozidla, doby odpočinku a ani doby pohotovosti.
Pracovní doba – pojem pracovní doba zahrnuje dobu řízení a jiné práce. Do pracovní doby se nepočítají přestávky (a to jak přestávky v řízení, tak i přestávky na jídlo a oddech), doby odpočinku a ani doby pohotovosti. Nejvyšší týdenní délka pracovní doby je omezena jen pro řidiče v zaměstnaneckém poměru.
Doba pohotovosti – je doba odlišná od dob přestávky a odpočinku. Během této doby jízdní osádka nemusí opustit své pracoviště, avšak musí být připravena na základě pokynu zahájit jízdní činnost nebo pokračovat v ní, nebo provádět jinou práci. Patří zde také doba, během níž osádka doprovází vozidlo během dopravy na trajektu nebo na vlaku (systém Ro-La), doby čekání na hranicích a doby čekání z důvodu zákazu jízdy. Tyto doby jejich předpokládaného trvání musí být jízdní osádce předem známy. Také zde patří doba, kterou tráví druhý řidič při jízdě vedle řidiče v kabině nebo na lehátku v kabině. Tato pohotovost není součásti pracovní doby.
Týden – značí období mezi 00.00 hodin v pondělí a 24.00 hodin v neděli. Jedná se tedy o kalendářní týden.
Časový úsek 24 hodin – je charakterizován jako tzv. plovoucí den. Představuje časový úsek:
• od skončení jedné denní doby odpočinku do skončení následující denní doby odpočinku
• od skončení týdenní denní doby odpočinku do skončení následující první denní doby odpočinku
• od skončení denní doby odpočinku do proběhnutí prvních 11, případně 9 hodin následujícího týdenního odpočinku.
Plovoucí den obsahuje denní dobu řízení a denní dobu odpočinku. Plovoucí dny se obecně nekryjí s kalendářními dny. Může začít v jednom kalendářním dni a pokračovat do dalšího kalendářního dnu.
2.2. Doba řízení, doba přestávky a odpočinku
Doba řízení je doba trvání činnosti řízení zaznamenána záznamovým zařízením (kotoučovým či digitálním tachografem) nebo ručně. Platí zde pravidlo, že do doby řízení se počítá doba, kdy “motor běží“. Patří zde tedy doby čekání na křižovatkách, před signalizačním zařízení nebo před přejezdy či doby v kolonách.
Denní doba řízení je celková (sčítaná) doba řízení mezi dvěma za sebou následujícími denními odpočinky nebo mezi denním a za ním následujícím týdenním odpočinkem, případně obráceně. Tato denní doba řízení nesmí přesáhnout 9 hodin. Nejvýše dvakrát za týden je možno ji prodloužit na 10 hodin.
Týdenní doba řízení je omezena podmínkami:
• nesmí přesáhnout celkem 56 hodin doby řízení v týdnu
• nejpozději po 6 denních dobách řízení od minulého týdenního odpočinku musí řidič nastoupit další týdenní odpočinek,
• celková doba řízení nesmí přesáhnout 90 hodin za období dvou po sobě následujících týdnů
• nejvyšší povolená týdenní pracovní doba je 60 hodin a nejvyšší průměrná týdenní pracovní doba je 48 hodin (průměr za 4 měsíce) dle nařízení vlády č. 589/2006, které aplikuje požadavky směrnice 2002/15/ES do českého prostředí.
Řidič má povinnost zaznamenat “jinou práci“ a “pohotovost“ vykonané od poslední denní nebo týdenní doby odpočinku. Záznam se provádí ručně záznamem na kotouč nebo zadáním záznamu do digitálního tachografu.
Přestávka v řízení musí mít určitou minimální délku: 45 minut, příp. 15 nebo 30 minut při rozdělení přestávky. Po 4,5 hodinách musí řidič mít nepřerušenou přestávku v řízení nejméně 45 minut, která se nezapočítává do doby odpočinku. Může být nahrazena dvěma kratšími úseky, z nichž první má nejméně 15 minut a druhá nejméně 30 minut (nařízení 3820 umožňovalo rozdělit 45 minut přestávky na tři 15 minutové úseky).
Doba odpočinku je nepřerušená doba, během níž může řidič volně nakládat se svým časem, může být buď řádná nebo zkrácená. Řádná denní doba odpočinku je nejméně 11 hodin. Lze ji rozdělit na dvě části a to nejméně na 3 hodiny trvání a 9 hodin trvání, celkem
tedy 12 hodin. Zkrácená denní doba odpočinku v celkovém trvání nejméně 9 hodin, ale kratší než 11 hodin. Tuto dobu nelze nijak dále rozdělit a nenahrazuje se (dle nařízení 3820 bylo nutno zkrácený denní odpočinek vyrovnat před koncem následujícího týdne).
Týdenní doba odpočinku je podobně jako denní řádná a zkrácená. Řádnou se rozumí doba odpočinku v celkovém trvání nejméně 45 hodin. Zkrácenou se rozumí doba odpočinku kratší než 45 hodin a smí být zkrácena na nejméně 24 hodin po sobě následujících. Zkrácení u dvou po sobě následujících týdnech (týdenní doba odpočinku se ve dvou po sobě následujících týdnech zkracovat nemůže – musí být max. jedna zkrácená a jedna řádná!!) musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou vcelku před koncem třetího týdne následujícího po dotyčném týdnu. Týdenní doba odpočinku musí začít nejpozději po uplynutí šesti 24 hodinových časových úseků od skončení předchozí týdenní doby odpočinku. Podle nařízení 561 (dříve i 3820) platí, že řidič musí nastoupit týdenní odpočinek nejpozději po 6 sledovaných úsecích od skončení předchozího týdenního odpočinku. Nařízení 561 dále upřesňuje, že řidič musí zařadit týdenní odpočinek nejpozději po 56 hodinách týdenní doby řízení, což znamená, že v každém kalendářním týdnu smí řidič řídit nejvíce 56 hodin.
ned srp 10, 2008 11:07 am

bobek
Příspěvky: 122
Registrován: stř dub 09, 2008 10:25 am

Příspěvek

Ted jsem četl v knížce režimy řidiče,že zkrácená denní doba odpočinku (9h) mezi dvouva týdeníma odpočinkama může být maximálně třikrát,ale za čtrnáct dní můžeš zkrátit denní dobu odpočinku také jen třikrát. Jak to tedy je? Tak to píší v knížce pracovní režimy řidiče.
ned srp 10, 2008 11:57 am

Zamčeno

Zpět na „Legislativní témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů