Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m
Dotaz: Tatra 805 dynamo versus alternátor
Chtěl bych posílit dobíjení u radiovozu. Koupil jsem ho už jako obytný a protože je i jako obytný otypován, chci to tak zachovat. Nejdříve jsem počítal s dvěma dynamy jako mám u šestsettrojky, ale výkon 260w nic moc. Chci zabudovat dva akumulátory, jedem pro podvozek a druhou pro nástavbu, takže by se vyšší výkon hodil. Na různých fórech se to už řešilo, četl jsem o alternátoru zabudovaném ve větráku, viděl jsem alternátor zabudovaný před motorem na u profilu. Ten druhý způsob je asi realizovatelnější, ale nevím o jaký alternátor jde, poněvadž se musí točit obráceně a ještě musí být řemenice na 17 řemen. Možná někdo znáte ještě nějaký způsob. Takže každý nápad bude dobrý a myslím , že to uvítá více lidí. Tak zatím předem děkuji. Olda.
když už něco děláš, tak to dělej pořádně
Tak pokud nejsi zapřísáhlý originalista , doporučuji léty a více než 10 tis km ověřený způsob ( na mém autě) U profil příčka na rám, a alternátor, tam, kde není dynamo, ale ne silnější než 55A kvůli přenosu výkonu řemenem, řemen je ideální zubatý s jakousi tkaninou, který se nenatahuje( neznám ted přesně to označení) řemenice na alternátor odpovídající velikosti, ( mě to dává až 8A na volnoběh) , a není problém. Otáčky jsou alternátoru jedno, na kterou stranu se točí, jen bych doporučoval ventilátor z alternátoru z Tatry 613, který žene větrací vzduch jiným směrem. Dynamo zachovej, dobrých 10A , pokud dáš 55a altík, máš zdroj přes 60 A a to už stačí...
Existuje alternátor vestavěný do ventilátoru, o tom nejvíc ví tatraman , možná se ozve...
Existuje alternátor vestavěný do ventilátoru, o tom nejvíc ví tatraman , možná se ozve...
Altec
Jo jo na Expedičce je Altec a je prověřen více než 40 000 km, Magneton umí u Alternátory do větráku. Doporučuji jednu baterii většího výkonu 160 A a nemusíš řešit propojování, vypínače a přepínače bobíjení. Kontaktuj nás na t805@volny.cz pokud jsi od Brna, dá se to i ukázat v praxi. Adam www.volny.cz/t805
- Jerry
- Příspěvky: 128
- Registrován: úte bře 11, 2008 12:24 am
- Bydliště: Rožmitál p. Tř.
- Kontaktovat uživatele:
Pokud chceš silnější zdroj, tak tam namontuj dle Bazilišáka alternátor. Pokud bude proti motoru, tak je tam dobrá levotočivá vrtule na chlazení (aby to větralo). 55A bohatě stačí. Ale nenechávej tam pak dynamo! To má kostřenej + pól a alternátor - pól. Pokud bys ho nechal v autě (tak po přepólování baterky na - na kostře) by sice dobíjelo, ale dělalo by to spolu s altíkem neplechu. Alternátor by pouštěl proud zpět do dynama po sepnutí regulačního (zpětného) relé.
- Jirka Modelář
- Příspěvky: 286
- Registrován: pát zář 29, 2006 3:58 pm
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
// Co píšeš je kravina. Ve chvíli kdy tam dá Altec, musí dynamo oddělat. Sestavu dvou různých dobíječů- too snad ani neříkej.Jerry píše:Pokud chceš silnější zdroj, tak tam namontuj dle Bazilišáka alternátor. Pokud bude proti motoru, tak je tam dobrá levotočivá vrtule na chlazení (aby to větralo). 55A bohatě stačí. Ale nenechávej tam pak dynamo! To má kostřenej + pól a alternátor - pól. Pokud bys ho nechal v autě (tak po přepólování baterky na - na kostře) by sice dobíjelo, ale dělalo by to spolu s altíkem neplechu. Alternátor by pouštěl proud zpět do dynama po sepnutí regulačního (zpětného) relé.
Současně musí vše přepólovat a nově prodrátovat na motoru.. Především čerpadlo benzínu jinak by to nečerpalo.
- Jerry
- Příspěvky: 128
- Registrován: úte bře 11, 2008 12:24 am
- Bydliště: Rožmitál p. Tř.
- Kontaktovat uživatele:
Já měl za to, že když sme se o tom bavili na Tatraportále, tak si tam měl jenom altík. Pokud jsou regulátory obou soustav nastavený na stejný napětí, tak to bude ok. Ale regulátor altíku je nastavenej na 14,1V a dynamo bývá 13,5 až 13,8 (záleží na tom, kdo to jak nestavil). A v těchto rozdílech napětí už mohou téct proudy až desítek ampér jenom mezi generátory (záleží na vnitřnim odporu) až do vyrovnání napětí, pak jde zbytek proudu do baterie. Proto sem říkal, že to nedoporučuju.
Jediný, jak tomu nadobro zabránit je, že se místo zpětnýho (proudovýho) relé zapojí diody který přenesou proud dynama a pak tomuto jevu dočista zabráníš. Protože pak proud půjde pouze z dynama i altíku ven a ne už zpět.
U paralerního provozu dvou dynam (T 111) se používalo diferenciálního regulátoru. Ten si udržoval budící proud u obou dynam stejnej, aby nebylo jedno dynamo přetěžovaný a druhý nevyužitý. Pokud se to montovalo i do 805 sem se nikde nedopátral, možná to měli Třince a RDS 66 s vestavěnejma dvěma dynamama, ale to jsem neviděl. Jako náhradu za diferenciální regulátor lze použít dva samostatný regulátory, ale s podmínkou nastavení stejnejch parametrů!
Alternátorů lze zapojit víc bez obav o zničení (přetížení).
Pokud je to příliš podrobně tak se omlouvam. Rád bych si to někdy přímo na autě odměřil, jak Ti to funguje.
Jediný, jak tomu nadobro zabránit je, že se místo zpětnýho (proudovýho) relé zapojí diody který přenesou proud dynama a pak tomuto jevu dočista zabráníš. Protože pak proud půjde pouze z dynama i altíku ven a ne už zpět.
U paralerního provozu dvou dynam (T 111) se používalo diferenciálního regulátoru. Ten si udržoval budící proud u obou dynam stejnej, aby nebylo jedno dynamo přetěžovaný a druhý nevyužitý. Pokud se to montovalo i do 805 sem se nikde nedopátral, možná to měli Třince a RDS 66 s vestavěnejma dvěma dynamama, ale to jsem neviděl. Jako náhradu za diferenciální regulátor lze použít dva samostatný regulátory, ale s podmínkou nastavení stejnejch parametrů!
Alternátorů lze zapojit víc bez obav o zničení (přetížení).
Pokud je to příliš podrobně tak se omlouvam. Rád bych si to někdy přímo na autě odměřil, jak Ti to funguje.
Od začátku to na tomhle autě mám. Jinak regulátory jako u T111 se používaly za dob předsudků. Později už se nepoužívaly, jako náhradní díl dodávala TATRA národní podnik už jen dva stejné regulátory. S těmi alternátory jsi mě moc potěšil ! Ještě se přiznám, že tam mám 2 baterie, kterými lze použitím odpojovačů libovolně si hrát, a jet na jednu, nebo druhou, nádstavbu mít připnutou k autu, nebo k baterii zvlášt...a někdy to dám klidně všechno dohromadyJerry píše:Já měl za to, že když sme se o tom bavili na Tatraportále, tak si tam měl jenom altík.
U paralerního provozu dvou dynam (T 111) se používalo diferenciálního regulátoru. Ten si udržoval budící proud u obou dynam stejnej, aby nebylo jedno dynamo přetěžovaný a druhý nevyužitý. Pokud se to montovalo i do 805 sem se nikde nedopátral, možná to měli Třince a RDS 66 s vestavěnejma dvěma dynamama, ale to jsem neviděl. Jako náhradu za diferenciální regulátor lze použít dva samostatný regulátory, ale s podmínkou nastavení stejnejch parametrů!
Alternátorů lze zapojit víc bez obav o zničení (přetížení).
Pokud je to příliš podrobně tak se omlouvam. Rád bych si to někdy přímo na autě odměřil, jak Ti to funguje.
- Jerry
- Příspěvky: 128
- Registrován: úte bře 11, 2008 12:24 am
- Bydliště: Rožmitál p. Tř.
- Kontaktovat uživatele:
Protože Dynamo je stejnosměrnej stroj točivej (vyrábí střídavej proud a pro usměrnění používá komutátor) a lze ho používat jako dynamo i jako motor. Proto je v regulátoru i zpětnej spínač, kterej oddělí baterii od dynama, dokud je na dynamu menší napětí než na baterii, aby se baterie nevybíjela. V 50 letech ještě nebyla výkonová elektronika na takovej výši aby se dali použít polovodiče namísto zpětnýho spínače (neexistovala křemíková dioda, která by přenesla 20A a nebyl na ní úbytek napětí pod 1V). Proto tam bylo elegantně použitý relátko. V dnešní době je taková dioda otázka maximálně desetikoruny.bazilisak píše:[Ted se zeptám . Alternátor je zapojen s AKUMULÁTOREM paraelně. Proč by pouštěl proud zpět do dynama po sepnutí regulačního (zpětného ) relé (jinak je to zpětný spínač ) alternátor a ne AKUMULÁTOR ?
Alternátor je střídavej stroj toočivej a pro usměrnění používá diody (v alternátoru nenajdeš komutátor) a ty už nepustí proud zpět do vinutí.
- Jerry
- Příspěvky: 128
- Registrován: úte bře 11, 2008 12:24 am
- Bydliště: Rožmitál p. Tř.
- Kontaktovat uživatele:
Tak proud půjde z alternátoru, protože má vyšší napětí než akumulátor. Na volnoběhu, bude dobíjet pouze altík a když se zvýší otáčky nad cca 1100 ot/min tak se připojí i dynamo (pokud bude napětí na svorkách kotvy vyšší, než je na alternátoru 13,8 - 14,1V). Při poklesu otáček a i napětí na dynamu se do dynama vrací část proudu (3 - 4A) pro rychlejší odbuzení a odskok kotvy zpětného spínače (omezení jiskření a rušení). Pokud by se regulátor vysypal (zůstane slepenej zpětnej spínač), tak při porovozu bez altíku vybiješ baterii a pokračuješ domů po svejch. Při provozu s altíkem Ti bude tlačit proud altík do dynama a to po čase může zakouřit (a po odstavení to tu baterku stejně vycucne). Budeš se na to tvářit takhle: :mad:
Dle mýho názoru je při použití altíku už zbytečnost používat i dynamo. Těch 770W je dostačijících a nějakejch 120W už Tě nerozhodí
Dle mýho názoru je při použití altíku už zbytečnost používat i dynamo. Těch 770W je dostačijících a nějakejch 120W už Tě nerozhodí
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 2 hosti