Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek
Měření rychlosti passat R36
Pomáhat a chránit (s passaty)
Začátkem roku policie s velkou slávou nasadila do provozu 16 nových policejních passatů
R36. Všude demonstrovala výbavu vozidel a hlavně jejich zrychlení a maximální rychlost. Už
se ale tolik podrobně nehovořilo o metodě měření.
Teprve na serveru antiradary.eu se dočteme:
„Vozy jsou vybaveny měřícím a záznamovým systémem, který funguje na principu srovnání
rychlosti. Spolujezdec sleduje na monitoru dění před i za vozidlem a v případě, že se kolem
mihne rychle jedoucí auto, policejní řidič jen srovná rychlost jízdy. K zaznamenání přestupku
stačí pronásledovat rychle jedoucího řidiče pouhých 100 metrů, což je při rychlosti 160 km/h
pouhé 2,25 vteřiny. Policie tedy primárně neměří rychlost sledovanému řidiči, ale pomocí
kombinace několika metod rychlost vlastní. Odpadá tedy použití klasického radaru
vyzařujícího radiové vlny a tím pádem jsou řidičům bez užitku tzv. antiradary.“
Aby mohla osádka policejního passatu prokázat řidiči měřeného auta překročení nejvyšší
dovolené rychlosti, musí po dobu měření jet stejnou rychlostí.
Měření bez použití výstražného světla modré barvy
Podle § 18, odst. (3), zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, platí:
„Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg
a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na dálnici a silnici pro motorová
vozidla rychlostí nejvýše 130 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše
80 km.h-1.“
Výše uvedené ustanovení platí pro všechna motorová vozidla bez výjimky. Ani policejní vozy
nesmí jet na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí vyšší než 130 km.h-1, pokud
neužívají zvláštního výstražného světla modré barvy. Měřit v souladu se zákonem tak mohou
v tomto případě pouze vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg
a případně jiná vozidla nebo jízdní soupravy, jejichž konstrukční rychlost je nižší než
130 km.h-1.
Měření s použitím výstražného světla modré barvy
Podle § 41, odst. (1), zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, platí:
„Řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá
zvláštního výstražného světla modré barvy,2) případně doplněného o zvláštní zvukové
výstražné znamení (dále jen "vozidlo s právem přednostní jízdy"), není povinen dodržovat § 4
písm. c), § 5 odst. 1 písm. f), g) a h), § 6 odst. 5 a 6, § 7 odst. 1 písm. b), § 11, § 12 odst. 1, 2,
4, 5 a 6, § 13 až 17, § 18 odst. 2, 3, 4 a 8, § 19 odst. 2 a 3, § 20, § 21 odst. 2, 3 a 4, § 22, 23, §
24 odst. 3 a 4, § 25 odst. 1, 2, 3, 4, 5, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, 3 a 5, § 31, § 32 odst. 6,
§ 35, § 36 odst. 1 a 2 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby
neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Měří-li řidič policejního passatu řidiče, který překračuje nejvyšší dovolenou rychlost, musí
mít v době měření zapnuté zvláštní výstražné světlo modré barvy. V opačném případě
porušuje zákon a dopouští se stejného přestupku, jako řidič měřeného vozidla. Pojede-li
policejní passat na dálnici rychlostí 130 km.h-1 v době, kdy bude předjížděn řidičem, který
jede např. 180 km.h-1, musí již při akceleraci na rychlost 131 km h-1 mít zapnuté zvláštní
výstražné světlo modré barvy. Při tomto postupu však bude úspěšnost policie prokázat řidiči
spáchání přestupku limitovat k nule.
Výstražná světla modré barvy na policejních passatech
Podle § 41, odst. (2), písm. a) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích, platí: „Zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním
výstražným světlem modré barvy mohou být vybavena vozidla Ministerstva vnitra používaná
policií a označená podle zvláštního právního předpisu.“
Zvláštním právním předpisem je vyhláška č. 460/2008 Sb., o způsobu vnějšího označení,
služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel,
plavidel a letadel Policie České republiky a o prokazování příslušnosti k Policii České
republiky, kde podle § 11, odst. 1 a 3 platí:
„ Služební vozidlo policie se zvláštním barevným provedením a označením je stříbrné barvy
s vodorovným modrým pruhem na bočních stranách a na zadní části a žlutými a modrými
prvky; služební vozidlo je označeno na bočních stranách nápisem „POLICIE“ černé barvy
na stříbrném podkladu, na přední části symbolem policie a nápisem „POLICIE“ černé barvy
na stříbrném podkladu a na zadní části nápisem „POLICIE“ žluté barvy na modrém
podkladu. Ve vodorovném pruhu může být umístěn nápis „POMÁHAT A CHRÁNIT“ v barvě
služebního vozidla. Na služebním vozidle může být dále umístěn symbol linky tísňového
volání. Zvláštní barevné provedení a označení může mít reflexní podobu.“
„Služební vozidlo policie, které nemá zvláštní barevné provedení stanovené v odstavci 1 nebo
2, lze označit na přední části a na bočních stranách nápisem „POLICIE“ podle § 4 písm. b)
bodu 3. Nápis na přední straně může být nahrazen symbolem policie. Pro účely osvobození
od zpoplatnění za užití zpoplatněné pozemní komunikace2) a u zaparkovaného vozidla postačí
označení tímto nápisem umístěným za čelním sklem.“
a podle § 18, odst. (6):
„Do 31. prosince 2018 lze užívat služební vozidla, plavidla a letadla policie se zvláštním
barevným provedením a označením podle vyhlášky č. 14/2008 Sb.“
Vzhledem k tomu, že policejní passaty nejsou označeny podle zvláštního právního předpisu,
nesmí být vybaveny ani zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním
výstražným světlem modré barvy.
Navíc
Podle § 24, odst. (5) vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti
a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, platí: „Zvláštní
výstražné světelné zařízení je umístěno, pokud je to možné, na nejvyšším místě karoserie nebo
nástavby nebo co nejblíže nejvyššímu místu, a to přibližně v podélné střední rovině vozidla
nebo přibližně symetricky po obou stranách této roviny.“
Podle § 24, odst. (7) stejné vyhlášky č. 341/2002 Sb., platí: „Zvláštní výstražná světelná
zařízení vyzařující světlo modré barvy mohou být na vozidle doplněna nejvíce jedním párem
doplňkových zvláštních výstražných svítilen vyzařujících přerušovaný tok světla modré barvy
schváleného typu vpředu svítících a umístěných symetricky k podélné svislé rovině, které jsou
umístěny svým nejnižším bodem činné svítící plochy ne níže než 400 mm a svým nejvyšším
bodem činné svítící plochy ne výše než 1500 mm nad rovinou vozovky. Zvláštní výstražné
světelné zařízení vyzařující světlo modré barvy je vždy doplněno zvláštním zvukovým
výstražným zařízením vydávajícím zvukové znamení se spojitě proměnnou výškou tónu
(sirénou). Frekvence změn výšky tónu mohou být proměnné.“
Policejní passaty nejsou vybaveny pevně instalovanými a do registru silničních vozidel
zapsanými zvláštními výstražnými světelnými zařízeními vyzařujícími světlo modré barvy,
proto nemohou být samostatně vybaveny ani pevně instalovanými doplňkovými svítilnami,
které se nacházejí v přední masce.
Shrnutí
Aby mohla policie získat důkaz o spáchání přestupku spočívajícího v překročení nejvyšší
dovolené rychlosti, musí spáchat úplně stejný přestupek a k tomu ještě přidat přestupek
spočívající v neoprávněném užití zvláštního výstražného světla modré barvy, popřípadě
doplněného zvláštním zvukovým výstražným znamením.
Podle § 51, odst. (1), zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, platí:
„K provedení důkazů lze užít všech důkazních prostředků, které jsou vhodné ke zjištění stavu
věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy.“
Ve správním řízení nemůže být k důkazu přihlíženo, neboť byl ve vztahu k řidiči měřeného
vozidla získán v rozporu se zákonem. Protože se ve skutečnosti nejedná o záznam rychlosti
měřeného vozidla, ale o přesný záznam rychlosti policejního passatu získaný z jeho
rychloměru, je to regulérní usvědčující důkaz proti řidiči policejního passatu.
Pomáhat a chránit (před passaty)
Začátkem roku policie s velkou slávou nasadila do provozu 16 nových policejních passatů
R36. Všude demonstrovala výbavu vozidel a hlavně jejich zrychlení a maximální rychlost. Už
se ale tolik podrobně nehovořilo o metodě měření.
Teprve na serveru antiradary.eu se dočteme:
„Vozy jsou vybaveny měřícím a záznamovým systémem, který funguje na principu srovnání
rychlosti. Spolujezdec sleduje na monitoru dění před i za vozidlem a v případě, že se kolem
mihne rychle jedoucí auto, policejní řidič jen srovná rychlost jízdy. K zaznamenání přestupku
stačí pronásledovat rychle jedoucího řidiče pouhých 100 metrů, což je při rychlosti 160 km/h
pouhé 2,25 vteřiny. Policie tedy primárně neměří rychlost sledovanému řidiči, ale pomocí
kombinace několika metod rychlost vlastní. Odpadá tedy použití klasického radaru
vyzařujícího radiové vlny a tím pádem jsou řidičům bez užitku tzv. antiradary.“
Aby mohla osádka policejního passatu prokázat řidiči měřeného auta překročení nejvyšší
dovolené rychlosti, musí po dobu měření jet stejnou rychlostí.
Měření bez použití výstražného světla modré barvy
Podle § 18, odst. (3), zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, platí:
„Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg
a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na dálnici a silnici pro motorová
vozidla rychlostí nejvýše 130 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše
80 km.h-1.“
Výše uvedené ustanovení platí pro všechna motorová vozidla bez výjimky. Ani policejní vozy
nesmí jet na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí vyšší než 130 km.h-1, pokud
neužívají zvláštního výstražného světla modré barvy. Měřit v souladu se zákonem tak mohou
v tomto případě pouze vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg
a případně jiná vozidla nebo jízdní soupravy, jejichž konstrukční rychlost je nižší než
130 km.h-1.
Měření s použitím výstražného světla modré barvy
Podle § 41, odst. (1), zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, platí:
„Řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá
zvláštního výstražného světla modré barvy,2) případně doplněného o zvláštní zvukové
výstražné znamení (dále jen "vozidlo s právem přednostní jízdy"), není povinen dodržovat § 4
písm. c), § 5 odst. 1 písm. f), g) a h), § 6 odst. 5 a 6, § 7 odst. 1 písm. b), § 11, § 12 odst. 1, 2,
4, 5 a 6, § 13 až 17, § 18 odst. 2, 3, 4 a 8, § 19 odst. 2 a 3, § 20, § 21 odst. 2, 3 a 4, § 22, 23, §
24 odst. 3 a 4, § 25 odst. 1, 2, 3, 4, 5, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, 3 a 5, § 31, § 32 odst. 6,
§ 35, § 36 odst. 1 a 2 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby
neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Měří-li řidič policejního passatu řidiče, který překračuje nejvyšší dovolenou rychlost, musí
mít v době měření zapnuté zvláštní výstražné světlo modré barvy. V opačném případě
porušuje zákon a dopouští se stejného přestupku, jako řidič měřeného vozidla. Pojede-li
policejní passat na dálnici rychlostí 130 km.h-1 v době, kdy bude předjížděn řidičem, který
jede např. 180 km.h-1, musí již při akceleraci na rychlost 131 km h-1 mít zapnuté zvláštní
výstražné světlo modré barvy. Při tomto postupu však bude úspěšnost policie prokázat řidiči
spáchání přestupku limitovat k nule.
Výstražná světla modré barvy na policejních passatech
Podle § 41, odst. (2), písm. a) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích, platí: „Zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním
výstražným světlem modré barvy mohou být vybavena vozidla Ministerstva vnitra používaná
policií a označená podle zvláštního právního předpisu.“
Zvláštním právním předpisem je vyhláška č. 460/2008 Sb., o způsobu vnějšího označení,
služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel,
plavidel a letadel Policie České republiky a o prokazování příslušnosti k Policii České
republiky, kde podle § 11, odst. 1 a 3 platí:
„ Služební vozidlo policie se zvláštním barevným provedením a označením je stříbrné barvy
s vodorovným modrým pruhem na bočních stranách a na zadní části a žlutými a modrými
prvky; služební vozidlo je označeno na bočních stranách nápisem „POLICIE“ černé barvy
na stříbrném podkladu, na přední části symbolem policie a nápisem „POLICIE“ černé barvy
na stříbrném podkladu a na zadní části nápisem „POLICIE“ žluté barvy na modrém
podkladu. Ve vodorovném pruhu může být umístěn nápis „POMÁHAT A CHRÁNIT“ v barvě
služebního vozidla. Na služebním vozidle může být dále umístěn symbol linky tísňového
volání. Zvláštní barevné provedení a označení může mít reflexní podobu.“
„Služební vozidlo policie, které nemá zvláštní barevné provedení stanovené v odstavci 1 nebo
2, lze označit na přední části a na bočních stranách nápisem „POLICIE“ podle § 4 písm. b)
bodu 3. Nápis na přední straně může být nahrazen symbolem policie. Pro účely osvobození
od zpoplatnění za užití zpoplatněné pozemní komunikace2) a u zaparkovaného vozidla postačí
označení tímto nápisem umístěným za čelním sklem.“
a podle § 18, odst. (6):
„Do 31. prosince 2018 lze užívat služební vozidla, plavidla a letadla policie se zvláštním
barevným provedením a označením podle vyhlášky č. 14/2008 Sb.“
Vzhledem k tomu, že policejní passaty nejsou označeny podle zvláštního právního předpisu,
nesmí být vybaveny ani zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním
výstražným světlem modré barvy.
Navíc
Podle § 24, odst. (5) vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti
a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, platí: „Zvláštní
výstražné světelné zařízení je umístěno, pokud je to možné, na nejvyšším místě karoserie nebo
nástavby nebo co nejblíže nejvyššímu místu, a to přibližně v podélné střední rovině vozidla
nebo přibližně symetricky po obou stranách této roviny.“
Podle § 24, odst. (7) stejné vyhlášky č. 341/2002 Sb., platí: „Zvláštní výstražná světelná
zařízení vyzařující světlo modré barvy mohou být na vozidle doplněna nejvíce jedním párem
doplňkových zvláštních výstražných svítilen vyzařujících přerušovaný tok světla modré barvy
schváleného typu vpředu svítících a umístěných symetricky k podélné svislé rovině, které jsou
umístěny svým nejnižším bodem činné svítící plochy ne níže než 400 mm a svým nejvyšším
bodem činné svítící plochy ne výše než 1500 mm nad rovinou vozovky. Zvláštní výstražné
světelné zařízení vyzařující světlo modré barvy je vždy doplněno zvláštním zvukovým
výstražným zařízením vydávajícím zvukové znamení se spojitě proměnnou výškou tónu
(sirénou). Frekvence změn výšky tónu mohou být proměnné.“
Policejní passaty nejsou vybaveny pevně instalovanými a do registru silničních vozidel
zapsanými zvláštními výstražnými světelnými zařízeními vyzařujícími světlo modré barvy,
proto nemohou být samostatně vybaveny ani pevně instalovanými doplňkovými svítilnami,
které se nacházejí v přední masce.
Shrnutí
Aby mohla policie získat důkaz o spáchání přestupku spočívajícího v překročení nejvyšší
dovolené rychlosti, musí spáchat úplně stejný přestupek a k tomu ještě přidat přestupek
spočívající v neoprávněném užití zvláštního výstražného světla modré barvy, popřípadě
doplněného zvláštním zvukovým výstražným znamením.
Podle § 51, odst. (1), zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, platí:
„K provedení důkazů lze užít všech důkazních prostředků, které jsou vhodné ke zjištění stavu
věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy.“
Ve správním řízení nemůže být k důkazu přihlíženo, neboť byl ve vztahu k řidiči měřeného
vozidla získán v rozporu se zákonem. Protože se ve skutečnosti nejedná o záznam rychlosti
měřeného vozidla, ale o přesný záznam rychlosti policejního passatu získaný z jeho
rychloměru, je to regulérní usvědčující důkaz proti řidiči policejního passatu.
Pomáhat a chránit (před passaty)
-
- Příspěvky: 833
- Registrován: úte čer 16, 2009 10:05 am
- Bydliště: Na cestách/Praha/Lukavec
Tacho: Ani mě to nepřekvapuje, taky co je tady v pořádku, že... Zkrátka, kdo zná přesný znění určitých zákonů, hodně mu to může pomoci...
Globe:V rámci předpisů se snažím jezdit pořád, kdyby šlo PČR o bezpečnost a měřila na místech, kde je to opravdu třeba, tak nemám problém, ale kolik je míst například v Praze, kde dřív byla 70, 2 pruhy v každém směru, oddělené travnatým pásem či svodidly, nikde žádný přechod a jeď tam přesně 50 a tu za keřem schovaná PČR. To je vyloženě buzerace a jen vybrat peníze do státní kasičky a nějaká bezpečnost nikoho nezajímá...viz Průmyslová-směr Štěrboholy, u zastávky Sklářská věčně zastrčená civilní Octavie za svodidly s bradavicí.![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Globe:V rámci předpisů se snažím jezdit pořád, kdyby šlo PČR o bezpečnost a měřila na místech, kde je to opravdu třeba, tak nemám problém, ale kolik je míst například v Praze, kde dřív byla 70, 2 pruhy v každém směru, oddělené travnatým pásem či svodidly, nikde žádný přechod a jeď tam přesně 50 a tu za keřem schovaná PČR. To je vyloženě buzerace a jen vybrat peníze do státní kasičky a nějaká bezpečnost nikoho nezajímá...viz Průmyslová-směr Štěrboholy, u zastávky Sklářská věčně zastrčená civilní Octavie za svodidly s bradavicí.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Příspěvky: 2349
- Registrován: úte srp 24, 2010 9:27 pm
- Bydliště: Brünn
- Kontaktovat uživatele:
souhlasím s Globem, když jedu rychle po D1 tak čučím občas do špigla i když vím že jě mi to ku ho..u
dopouštím se přestupku tudíž musím počítat s tím že jednou dostanu přes prsty i s jeřábem jedu přes... když to jede!!! At maj 80 aut je mi to jedno za 10 let se tady v té republice nepohnem, chybý tu svižnost v dopravě... s polici snažím vycházet dobře, pokaždy vyletu pozdravím a pokecám jak to jde a tak
dejchnu poděkuju a rozloučím se
sou to taky lidi jako my, to politici a blbý keci lidí z nich udělali to co jsou, že nemají pravomoc a hned je vyšetřuje inspekce, kua kde to sme.... v rusku dostaneš meltu, v améru tě zastřelí!!! To už na slovensku se tím tak neserou jak tady!!! Ale to sem odbočil od VW chtěl bych se s něma projet to má zátah jako prase ta R 36 ![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://www.youtube.com/user/kajaslezak
**všude musí být uklizeno, řekla babička a kopla hovno pod postel**
**všude musí být uklizeno, řekla babička a kopla hovno pod postel**
-
- Příspěvky: 2349
- Registrován: úte srp 24, 2010 9:27 pm
- Bydliště: Brünn
- Kontaktovat uživatele:
Irys, mýlíš se do roka to měli vybraný napokutách ty pořizovací ceny vozů ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.youtube.com/user/kajaslezak
**všude musí být uklizeno, řekla babička a kopla hovno pod postel**
**všude musí být uklizeno, řekla babička a kopla hovno pod postel**
Byl jsem naměřen na dálnici z Ostravy a zaplatil jsem pokutu blokově, včetně odebrání třech bodů. Překročil jsem povolenou rychlost a nevím proč bych policii dělal pakárnu za své pochybení. Najímal si právníka který mě dokáže ze všeho vysekat. Pravomoc policie ČR je ubohá a pevně věřím, že toto jednou skončí. Můj příspěvek, který jsem zveřejnil je opět slovičkaření a napomáhá všem co mají peníze a myslí si jak jsou dokonalý. Bohužel i toto prochází.
.nedávno jsem s feldou 1,9 d jel 160 na Hradec.Felda šla jak z praku a po přejetí pumpy jsem ten pasat zahlédnul na pakovišti.Ještě chvilku jsem jí držel a pak se zařadil mezi auta.Za nějaký čas se na mě pověsil a dlouho čekal zda tu chuděru zase rozpálím.Nedočkal se , za nějaký čas to vzdal a když míjel tu socku tak dloho do ní čuměli.v autě nás sedělo 5 a řechtali jsme se na ně a oni jak puci koukali sklesle.byla to klika ale já to čekal že to tak bude občas se to povede přečist jejich jednání.je mi jasné že boj proti pasatu je vždy marný to nepředěláme.
- roadtrain
- 1. NAPOMENUTÍ
- Příspěvky: 10567
- Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
- Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie
celé je to o tom že pokud policie chce trestat za přestupky a porušování zákona,MUSÍ TO DĚLAT PODLE ZÁKONA.ono jasně piráta který pojede po D 180 km/h at lapnou a třeba mu vezmou papíry,vše je v pořádku ale tu rychlost mu musí změřit zákoně.
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host